tsjok Lomp opensnijden zal wel goedkoper zijn en de winst van het in leven houden van de steur pas op de zeer lange termijn. Ik ben verre van een kenner, ik vind het niet eens bijzonder lekker, maar volgens mij duurt het wel een jaar of tien voordat een steur de benodigde eitjes in zich heeft.

    Molurus Elke vis is zoute hap. Sommige vis (of eitjes) geven dan nog een aardige textuur of umami.

      tsjok Bladgoud flikkeren al die nouveau riche-restaurants op voedsel. Chocolade/kaviaar/kobe beef-tomahawk met bladgoud om het de duurste te maken.

      tsjok

      Goed punt, laatst op Ameland lekker invasieve exoten geraamd. Niks mis met het eten van Japanse oesters dus 😄

      GSbrder

      Een mooi stukje gebakken zalm vind ik heerlijk. Maar een bakje kaviaar doe je mij geen plezier mee.

      5 days later

      Duke Goh, de Volkskrant is nog steeds tegen kernenergie, dat had echt niemand verwacht :')

      8 days later

      Video van Kurzgesagt stipt mooi de punten aan waar we het over hadden, in dit topic (en het deel hiervoor).

      Ook of het nu veel uitmaakt of je lokaal (vlees) koopt.

      Zit nu bij een overleg over opwekking en inzet van groene waterstof. Dat draait toch ook nog vooral op subsidies. Er is nog een lange weg te gaan…

        Duke En waterstof is inefficiënt. Alleen bij industrie is de inzet van waterstof te overwegen. Het idee om auto's rond te laten rijden op waterstof is volslagen debiel, aangezien de efficiëntie bizar laag is ten opzichte van de huidige elektrische auto's

          Falco
          Dit gaat vooral om binnenvaart en zwaar transport. Dan is elektrisch minder interessant.

            Ik begreep ook dat waterstof vooral voor zwaar transport was bedoeld.

            Daarnaast natuurlijk als bufferfunctie in de elektriciteitsproductie: zonne- en windenergie hebben qua productie grote piek- en dalmomenten. Is wel zo lekker als je op de piekmomenten een beetje van die elektriciteit omzet naar waterstof, zodat je nog wat te verbranden hebt op het moment dat de zon onder is en de wind stilvalt.

            En dan kun je waterstof nog vervoeren ook. Nederland en België hebben recentelijk intentieovereenkomsten getekend met Namibië, om aldaar waterstof te laten produceren door middel van zonne-energie. Die waterstof kan dan in (door waterstof aangedreven) schepen weer naar Nederland worden gebracht.

            Maar gezien het "omzetverlies " van elektriciteit -> waterstof -> elektriciteit, zou een onslijtbare duurzame science fiction-batterij met een gigantisch vermogen uiteraard de voorkeur genieten.

            Gisteren maakte het kabinet bekend dat een van de kolencentrales op de Maasvlakte op korte termijn gaat sluiten. Het kabinet presenteert deze sluiting als een overwinning voor het klimaat.

            De kolencentrale werd in 2016 in gebruik genomen en is door de huidige eigenaar Riverstone in 2019 overgekocht van Engie, wetende dat vervroegde sluiting boven de markt hing (en uiteraard wetende dat fossiel überhaupt een aflopende zaak is). Riverstone krijgt ruim 200 miljoen compensatie, meer dan Riverstone er twee jaar geleden voor heeft betaald. Dit is overigens ook een van de centrales waarbij CO2-afvang een voorwaarde was voor groen licht bij de bouw, maar dat is nooit van de grond gekomen.

            Het is moeilijk er niet cynisch van te worden.

              Molurus
              "Groene" waterstof is waterstof die is verkregen door elektrolyse met duurzaam opgewekte elektriciteit.

                Sloggi En voor zover er niet genoeg kanttekeningen waren: het verlies aan energie door het sluiten van die centrale kan in principe opgevangen worden door meer te stoken in andere kolencentrales. In dat geval is de milieuwinst 0.

                Molurus

                Zoals gezegd gaat het om groene waterstof, opgewekt met zon en wind 😉

                Drietebuul "Groene" waterstof is waterstof die is verkregen door elektrolyse met duurzaam opgewekte elektriciteit.

                Maar wat is daar dan de lol van? Er is nu al niet genoeg groene elektriciteit om te voldoen aan de vraag. Dus netto betekent dit meer gas verstoken om aan die vraag te voldoen.

                Plus dat elektrolyse ook nog eens waanzinnig inefficient is.

                  Molurus Er zijn toepassingen waarbij electriciteit alléén niet volstaat. Een containerschip aandrijven op accu's is momenteel volstrekt onmogelijk maar op waterstof kan wel, en zo zijn er meer voorbeelden. Het kan op die manier zeker een rol spelen in een groene toekomst en zeker als het aandeel duurzame energie nog verder is gestegen.

                  Ben het wel eens met eerdere posters dat bijvoorbeeld auto's die waterstof tanken echt kolder is.