Molurus
De aard van het probleem is het er ook niet naar om af te schuiven op individuele verantwoordelijkheid. Het is op individueel niveau niet doenbaar om je te verdiepen in je eigen "footprint" en welke keuzes je moet maken om die te verkleinen. Je kan niet verwachten dat een individu bij elke keuze nauwgezet de milieuimpact van de opties afweegt. Daarbij zijn de gevolgen van keuzes zijn op individueel vlak te groot en de impact op het probleem verwaarloosbaar.
Hierboven zie je al duidelijk voorbeelden van het eerste probleem, in de posts van @Ossu @tsjok en mij: hoe bepaal je wat een verantwoord product is? En dan gaat het over iets "eenvoudigs" als voedselkeuze. Laat staan hoe dat gaat wanneer je in een kledingzaak een keuze maakt tussen 140 verschillende overhemden, 80 pantalons, en 30 paar schoenen. Of wanneer je wandelend door de winkelstraat een impulsaankoop overweegt. Moet een individu dan eerst grondig onderzoek gaan doen naar de herkomst, fabricagemethoden en grondstoffen, alvorens deze de knoop doorhakt? Dat is simpelweg teveel verantwoordelijkheid op het bordje van de individuele burger. Producenten weten dat dat niet gebeurt, sterker nog: ze rekenen daarop.
Daarbij komt nog dat je dan ook nog rekening dient te houden met enige efficiency: is het voordeliger om nú te kiezen voor een (duurder) dieet dat minder uitstoot, of kan ik beter mijn geld sparen om op korte termijn mijn vervuilende benzineauto in te ruilen voor een elektrisch exemplaar? Of was het eigenlijk beter geweest om zonnepanelen op het dak te leggen? Of toch de warmtepomp aanschaffen? Je kan er niet op rekenen dat individuen daarin de juiste weg bewandelen.
Daarbij is de persoonlijke impact van het maken van een principiële keuze in potentie groot. Een plantaardig dieet haalt je extra kosten/inspanning op de hals, weigeren gebruik te maken van vervuilende vliegtuigen vormt een belemmering voor je carrièremogelijkheden, je auto wegdoen maakt je minder mobiel, geld besteed aan de verduurzaming van je woning is geld dat je niet meer kan gebruiken voor andere zaken.
Kortom: dit is bij uitstek een probleem dat centraal aangepakt moet worden.