Molurus Vergeet niet dat het in een bedrijfeconomische context geplaatst moet worden. In het continentale goederenvervoer zijn veel vrachtwagens en binnenvaartschepen in het bezit van ondernemingen met een kleine schaalgrootte. Die ondernemingen hebben meestal niet de middelen om snel mee te gaan met innovaties door vervanging of revisie.
Stel dat een binnenvaartschipper eens in de dertig jaar een nieuwe motor aanschaft (dat is een realistische termijn). Dan kan het vanuit milieuoogpunt weldegelijk efficient zijn om al voor een motor te kiezen die geschikt is voor waterstof, ook als die waterstof op dit moment nog 'grijs' wordt geproduceerd. Motoren met diesel als brandstof werken fundamenteel anders dan motoren met waterstof als brandstof, dus het vervangingsmoment is heel belangrijk, ombouwen is niet mogelijk.
Waarom dan geen gebruik maken van een elektrisch aangedreven motor? Dat komt ondermeer door accu's veel massa en omvang hebben, doordat het laden van accu's relatief lang duurt en doordat de levensduur van accu's relatief beperkt is. In het personenvervoer maakt dat niet zoveel uit, daar worden vervoersmiddelen toch al inefficient gebruikt, maar in het goederenvervoer ligt dat anders. Massa en omvang gaan ten koste van de beladingscapaciteit. En laden en vervanging kosten tijd waardoor de vervoerscapaciteit wordt beperkt. Dat zijn kostenposten die fors meewegen in het bedrijfseconomische plaatje.