GSbrder Ik denk dat kaviaar ook gemakkelijk te bio-engineeren moet zijn. Scheelt toch weer wat Steur-tjes open snijden.
Dwersdriever GSbrder Interessant genoeg kun je kaviaar ook uit de steur masseren en de vis vervolgens terugzetten. Daarmee kunnen ze wel 120 jaar oud worden en vele malen hun eitjes leveren aan mensen met meer geld dan smaak. Google maar eens op no-kill caviar.
Dwersdriever Molurus Ik twijfel er niet aan dat hier met de geldbuidel is gezwaaid. De toprestaurants koken weliswaar op hoog niveau, de marges zijn zelden in verhouding met de inspanning. Als je geld wil verdienen moet je pannenkoeken gaan bakken. Daarom zie je veel van die topchefs ook allerhande nevenactiviteiten ontwikkelen.
Molurus Dwersdriever Toch denk ik dat top chefs die dit omarmen wel echt the way to go is. Dat maakt het namelijk veel makkelijker om het later te verkopen voor de eettafels thuis. Misschien gaan we toch ook ergens insect based gerechten zien als delicatesse in de top restaurants? Dat zou mooi zijn.
Dwersdriever Molurus Zeker, top-down-marketing. Veel van die chefs zijn culinaire influencers. Maar uiteindelijk moet het natuurlijk smaken. Ik ga het zeker proberen.
tsjok Dwersdriever Gek dat dat niet goedkoper is (neem ik dan maar aan, anders zouden we dat wel doen).
GSbrder Dwersdriever Ja, grappig! Ik had wel eens van keizersnede-kaviaar gehoord, maar dat is minder herhaalbaar begreep ik.
Dwersdriever tsjok Lomp opensnijden zal wel goedkoper zijn en de winst van het in leven houden van de steur pas op de zeer lange termijn. Ik ben verre van een kenner, ik vind het niet eens bijzonder lekker, maar volgens mij duurt het wel een jaar of tien voordat een steur de benodigde eitjes in zich heeft.
Molurus Eerlijk gezegd heb ik nooit begrepen waarom mensen kaviaar nou zo speciaal vinden. Truffel kan ik begrijpen, maar kaviaar. Zoute hap... meh.
GSbrder Molurus Elke vis is zoute hap. Sommige vis (of eitjes) geven dan nog een aardige textuur of umami.
tsjok Dwersdriever Kaviaar bestaat alleen maar omdat het niet letterlijk mogelijk is goud of bankbiljetten te eten.
GSbrder tsjok Bladgoud flikkeren al die nouveau riche-restaurants op voedsel. Chocolade/kaviaar/kobe beef-tomahawk met bladgoud om het de duurste te maken.
Duke tsjok Goed punt, laatst op Ameland lekker invasieve exoten geraamd. Niks mis met het eten van Japanse oesters dus 😄
Molurus GSbrder Een mooi stukje gebakken zalm vind ik heerlijk. Maar een bakje kaviaar doe je mij geen plezier mee.
Duke https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/wat-kan-nederland-leren-van-frankrijk-kernenergieland-bij-uitstek~b1703de5/ Nog een stukje over kernenergie bij onze Franse vrienden. De grote afhankelijkheid maakt de besluitvorming niet zuiverder, zo blijkt wel. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/wat-kan-nederland-leren-van-frankrijk-kernenergieland-bij-uitstek~b1703de5/
Drietebuul Video van Kurzgesagt stipt mooi de punten aan waar we het over hadden, in dit topic (en het deel hiervoor). Ook of het nu veel uitmaakt of je lokaal (vlees) koopt.
Duke Zit nu bij een overleg over opwekking en inzet van groene waterstof. Dat draait toch ook nog vooral op subsidies. Er is nog een lange weg te gaan…
Falco Duke En waterstof is inefficiënt. Alleen bij industrie is de inzet van waterstof te overwegen. Het idee om auto's rond te laten rijden op waterstof is volslagen debiel, aangezien de efficiëntie bizar laag is ten opzichte van de huidige elektrische auto's
Molurus Duke Maar is het dan wel interessant voor de reductie van de uitstoot? Ik lees hier dat, momenteel, de voornaamste bronnen van waterstof zijn: natuurlijk gas (48%), olie (30%), kolen (18%) en elektrolyse (4%). Waarbij die laatste weer elektriciteit nodig heeft, en we weten allemaal waar die vandaan komt. https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_production#Methods_of_hydrogen_production