Prima plaat inderdaad. Ook wel tof dat zo'n oude plaat, wat mij betreft, nog amper verouderd klinkt.
Polcafé Platenclub #3
sigme Op de meeste nummers bijna androgyn
Had ik aanvankelijk ook in mijn opmerkingen staan. Later toch weggehaald omdat ik het echt "een Nina Simone-stemgeluid" vond. Maar dat vertoont een zekere overlap met androgyn.
- Edited
Ik heb wel gezien dat mensen de link leggen tussen haar androgyne stem en de ook wel naar androgyn-neigende stem van veel van de mannen die haar als inspiratie zien/haar materiaal zingen. Maar dat kan zich natuurlijk ook versterken. Als eerst Nina het lied Be My Husband zingt, dan Jeff Buckley en vervolgens Antony and the Johnsons... dan wordt zo'n nummer ook wel een beetje geassocieerd met androgyn en zo gezongen. Bijvoorbeeld Ed Sheeran zingt het ook vrij hoog en misschien had hij dat niet gedaan als de bekendste moderne versies lager gezongen waren. Of hij had het misschien wel helemaal nooit gezongen als Buckley het niet had gezongen en de bekendste versies allemaal door dames waren gezongen. Je weet het niet.
Anyway, omdat het grote nadeel van Pastel Blues eigenlijk is dat ze geen van de nummers heeft geschreven even Mississippi Goddam als (woedend) toetje:
Had gepland gisteren, aan mijn bijdrage te werken maar het mooie weer gooide roet in het eten. Misschien maar mijn lunch wat inkorten vandaag, ik heb de plaat in ieder geval al.
Mijn bijdrage aan de Platenclub is de Bretonse zanger Alan Stivell met de plaat Back to Breizh. De jaren zestig waren sociaal en politiek zeer woelig, en dat had ook zijn effect op de culturele sfeer in het algemeen. Een deel van de tegencultuur uitte zich in het afzetten tegen de "dominante" imperiale Engelse en Franse culturen, en het promoten van een neo-romantisch beeld van de "originele" regionale culturen en talen. De Bretons-Franse zanger en multi-instrumentralist Alan Cochevelou was (en is) een belangrijke representant van deze golf, die eind jaren zestig en begin jaren zeventig zeer bekend werd met zijn moderne interpretatie van traditionele Bretonse muziek - Bretagne was de geboortestreek van zijn vader. Hij "Bretoniseerde" hierbij zijn naam tot Alan Stivell: "stivell" is Bretons voor "bron". Zijn muziek wordt gekenmerkt door een fusie van traditionele Bretonse en Keltische instrumenten zoals de bombard, de doedelzak en de tinwhistle en moderne populaire stijlen en bijbehorende instrumenten, zoals de elektrische gitaar. Zijn muziek verkent thema's van regionale identiteit, maar ook van romantiek en ideeën van een tocht naar de oorsprong en eenheid met natuur - zeker in de tijd waarin hij opkwam zeer aansprekende thema's. In 1972 culmineerde dit in een vermaard concert in de Olympia in Parijs, en als boomer in Frankrijk scoor je nog steeds respectpunten door te kunnen claimen bij dit concert aanwezig te zijn geweest. Zijn muziek kwam in de jaren tachtig wat verder op de achtergrond maar hij heeft nog steeds een vrij trouwe fanschare en is zeker in Bretagne ook onder jongeren nog altijd erg populair.
Stivell speelt hier de bombard, een Bretons instrument enigszins gelijkend op de hobo.
Voor deze bijdrage koos ik één van zijn toegankelijkere albums: Back to Breizh, uitgekomen in 1999. Vers les îles et villes de verre is het wat makkelijke intro-nummer van het album, dat een wat nostalgische sfeer van touren over de Franse (of Bretonse) secundaire wegen oproept. Rêves (Hunvreoù) is wat intenser en raakt aan de spirituele en emotionele kant van zijn oeuvre. Ceux que sèment la mort heeft wat meer popinvloeden is een mooi voorbeeld van hoe Stivell popmuziek met traditionele instrumenten mengt. Arvor-you is daarentegen weer rustiger en romantischer. Rock harp is wederom een typische fusienummer waar Stivell de harp combineert met rockinvloeden (je zou het niet zeggen!).
Skoit 'n Treid!' is één van de actiefste nummers en heeft ook een wat sterkere connotatie met de Bretonse taal. Iroise is misschien het meest "spirituele" nummer van het album en combineert harp met in dit geval zeer rustige zang van Stivell - het nummer geeft tegelijkertijd de indruk van een ode en van een zoektocht. Het volledig instrumentale E kreiz hag endro brengt je weer wat terug uit deze spirituele diepgang en is wat toegankelijker. Het titelnummer Back to Breizh! kent een aardige opbouw van instrumenten en is wellicht het visitekaartje van het album. Het slotnummer Harpe de vies lijkt vooral op het showen van zijn vaardigheid met de harp, maar is ook in lijn mezt het wat romantische, spirituele karakter van het album. Het album heeft ook twee bonusnummers: Brian Boru (in French), dat een Franse interpretatie van één van zijn bekendste nummers is en Armoricaine (Suite), een, moderne interpretatie van een traditioneel Bretons lied. In het geval van het laatste blied loont het om de betekenis van de tekst op te zoeken.
Te luisteren op Youtube en vast ook op Spotify.
Reya
Nog nooit van gehoord, dus bijzonder benieuwd.
Is inderdaad ook op Spotify te vinden.
- Edited
Ik zou nog even wat uitgebreider terugkomen op het album wat @Linus heeft aangedragen.
Zoals ik al eerder schreef vind ik het een heel fijn album. Hoe geweldig is het het als je zoveel talent en kracht hebt om te zingen zoals Nina Simone doet. Ik vind het zo'n divers album wat betreft nummers waarbij persoonlijke en maatschappij kritische onderwerpen worden behandeld.
Ik vond het album zo fijn klinken en interessant dat ik ook wat achtergronden van nummers ben gaan zoeken en waarbij je dan ook wat anekdotes leest over Nina Simone en haar bipolaire stoornis. Ik moest wel lachen om het verhaal dat ze iemand van een platenmaatschappij wilde neerschieten omdat hij niet wilde betalen
Mijn favoriete nummers van het album zijn:
- Trouble in Mind
- Ain't no use
- Strange Fruit
- Sinnerman
Reya
Ben bijna aan het einde van mijn eerste "op de achtergrond aanzetten"-luisterrondje. Mijn eerste associatie met het "doedelzak zonder doedelzak" geluid is waarschijnlijk heel fout, maar omdat anders iemand anders er mee aan komt zetten slinger ik hem er toch even in:
- Edited
- Edited
Ik heb 'm nu een aantal keer gedraaid, en ik vind het wel een fijne plaat. Door de totale onverstaanbaarheid van duidelijk uitgesproken teksten ook voor mij een goed mix van lyrieke muziek waar ik van hou zonder er werkelijk door te worden gegrepen
Wat erg fijn is, is dat het ondanks de 'lange lijnen' van de muziek het geen uitgesponnen gejengel wordt ( waar dat andere voorbeeld, die Tri Martolod, wel onder gebukt gaat).
Ik zocht die vertaling op van dat bonusnummer. Het vinden daarvan was nog niet zo eenvoudig, maar de vertaling dan wel hilarisch.
At the Pardon at Spezet, I was
a young girl, I found
In a great field, we slept
the great pox, I got
To the hospital was I sent
On a great table was I put
And my fat cock was severed,
and thrown out the window
An enormous dog-wolf passed
and my fat cock, it ate
And the dog-wolf died
At the Pardon at Spezet, I was
A young girl, I found
Maar toe ik de Bretonse tekst van Stivel ging beluisteren léék het hier niet op. Bovenstaand is wel een oud Bretons liedje, ook wel door Stivell gezongen, maar niet dat wat hier op deze LP staat. Dat heeft maar een saaie tekst hiermee vergeleken
Nog bedankt voor alle reacties op mijn plaat, ontzettend leuk om te lezen wat anderen vonden van Pastel Blues. =) En hoewel ik weet dat het niet echt om te lachen is, was het verhaal gepost door Tem ook wel echt fantastisch. :')
En nu Back to Breizh.
Ik vrees dat ik weinig tijd had deze twee weken. Ik heb de plaat nog even opgezet tijdens werk, maar het het was te prominent aanwezig. Wel jammer dat ik niet de tijd had om er even een paar keer goed voor te gaan zitten, want het is een hele toffe inzending voor de platenclub.
Mijn kennis van Keltische muziek was beperkt tot The Dubliners, The High Kings en Clannad. Je hoort bij deze plaat dezelfde invloeden, maar het is toch ook echt een ander geluid. Het is een lekker album met veel afwisseling waardoor het op geen enkel moment gaat vervelen. En toch past het goed bij elkaar, er zaten geen storende overgangen in of een nummer die er echt niet tussen past.
Van de tekst heb ik uiteraard niks begrepen, maar de zang was heel erg fijn. Duidelijke articulatie en een warm stemgeluid zijn toch wel een grote pré.
Mijn favorieten van de plaat zijn het titelnummer en de afsluiter.
Ik moet bekennen dat ik - na de post van @Reya - vooral naar Tri Martolod heb geluisterd. Back to Breizh heb ik uiteraard ook een aantal keer beluisterd.
Er komen af en toe wat opvallende instrumenten langs, maar de gitaar komt uiteraard ook goed aan bod. De mix tussen traditionele- en moderne muziek lukt in wisselende mate. Af en toe is het heel goed: "E kreiz hag endro" heeft een lounge-achtig baslijntje, relaxte prrcussie en wat fieldrecordings waarin je volgens mij ook iets van piepende autoremmen en een overtrekkend vliegtuig hoort. "Ceux qui sèment la mort" klinkt daarentegen, door de gekozen moderne invloeden op zich alweer gedateerd, met het geschratch.
"Rèves (Hunvreoù)", "Skoit 'n Treid!", "E kreiz hag endro" waren de nummers die metname mijn aandacht trokken. "Rèves (Hunveroù)" is een lekker "uit het raam van de trein kijken"-liedje. Er zit een of ander percussie-instrument in dat ik niet kan plaatsen. Hard aan de rechter kant uitgemixt: een plop die doorklinkt en aan het einde hoger wordt. Iemand enig idee wat dat is? "Skoit 'n Treid!" klinkt als een goed nummer voor in de kroeg, maar geen idee waar het allemaal over gaat. "E kreiz hag endro" hiervoor al behandeld.
Ik denk dat het album hier nog wel eens bezocht gaat worden. Zal hem niet integraal luisteren, daarvoor zijn wat mij betreft de interessante stukken wat te wijd verspreid, maar incidenteel een nummertje zie ik zeker gebeuren. Verder uiteraard Tri Martolod.
Ik heb het album al een paar keer opgezet maar nog niet helemaal goed in zijn geheel kunnen luisteren(simpelweg geen gelegenheid voor gehad). Het spreekt mij wel aan en ik hou van folk en keltische muziek dus dat komt mooi uit. Het eerste nummer vind ik echt heel lekker klinken en nog wel een paar nummers. Op een of andere manier vind ik het ook prettig dat ik geen reet van de tekst begrijp of kan verstaan dat maakt het dat ik puur op de sfeer en muziek kan focussen.
Lekker plaatje dus, @Reya . Zeker wel 4 sterren.
schop
Geen tijd gehad deze week, sorry.