Drietebuul Om de vergelijking wat rechter te trekken: zou je het aan kunnen merken als een terroristisch oogmerk wanneer een politieagent voor diens huis wordt opgewacht en doodgeschoten, vanwege de betrokkenheid bij een bepaald dossier? Daaraan zou ik dan ook nog de geïmpliceerde intimidatie van ándere agenten die zich met een dergelijk dossier bezig (kunnen gaan) houden willen veronderstellen, en dat dat mede beoogd werd door de daders.
Nee, zeker niet.
Terrorisme is per definitie niet gericht op één slachtoffer, op één zaak, op één dossier. Het is een veel algemener doel, namelijk het aanjagen van vrees bij de hele bevolking of het ernstig ontwrichten of vernietigen van fundamentele onderdelen van onze staat. Een moord op een rechter om te voorkomen dat die Taghi tot levenslang veroordeelt, is ook geen terroristische daad. Dat het angst aanjaagt is natuurlijk zeker waar, maar dat an sich is niet genoeg; een straatroof is ook erg intimiderend maar zeker geen terrorisme. Het zou mij ook zéér verbazen als de moord op Peter R. de Vries vervolgd gaat worden als terroristisch misdrijf. Sterker nog: ik weet vrij zeker dat dat niet gaat gebeuren. Even los van dat de verdachten volgens mij over hun motief niets verklaren, net als in de zaak-Wiersum.
Misschien ook goed om even wat zaken te bekijken waarin wél een terroristisch motief werd aangenomen. Samir Azzouz werd veroordeeld voor het voorbereiden van een aanslag op Schiphol, de Tweede Kamer, het hoofdkantoor van de AIVD en een kerncentrale. Meerdere personen werden veroordeeld voor feiten gepleegd met terroristisch motief inzake zich aansluiten bij/misdaden plegen voor IS in Syrië. Gökmen T., de tramschutter, werd veroordeeld voor moord met terroristisch motief omdat de rechtbank vond dat uit zijn handelingen en verklaringen voor en na zijn daad bleek dat hij de intentie had om de bevolking (namelijk dat deel wat niet-Moslim is) vrees aan te jagen.
In heel algemene zin kun je zeggen dat als een daad wordt gedaan met een concreet en vaststaand doel, er niet snel sprake zal zijn van terrorisme. Dat doel kan zijn "een bank overvallen" of "een lastige advocaat uit de weg ruimen". Bij terrorisme is het doel gericht op Nederland zelf of onderdelen daarvan. Kenmerkend is ook dat het slachtoffer van terroristische misdrijven doorgaans níet degene is die het doel van het oogmerk is. Dat oogmerk is vele malen breder.