Ik heb niet echt een logische structuur voor deze post, dus ik denk dat het vooral als losse gedachten moet worden beschouwd.
Het idee dat ik heb van deze muziek is: drumloopje, daarover heen een dikke laag van "fuzzy" synthesizers gesmeerd, en daarin zit dan een zanglaag verwerkt. Ik snap dat @Linus het lastig vond om de concentratie op de tekst te krijgen, maar dat lijk mij een bewuste productiekeuze geweest. De zang ligt "in" de synthesizers begraven in de mix. Daarbij is het nog zo dat de gekozen synth geluiden een breed frequentiespectrum beslaan waardoor ze veel ruimte opeisen in de mix.
Ik zou het denk ik ook niet snel als poppy aanmerken. Daar zijn de ritmes en synthlagen te complex voor, en de structuur van de nummers is er ook niet echt na. De zangstem is fijn (weet zo gauw niet waar het me aan doet denken, af en toe een beetje Portishead-achtig?)
De eerste paar luisterbeurten gingen haast ongemerkt voorbij. Er zijn nauwelijks "hooks" te vinden in de nummers, en er is ook geen sprake van echte climaxen. Desondanks gebeurt er doorgaans voldoende in de synthlaag om te blijven luisteren naar zo'n nummer. Kleine variaties komen voorbij, of er wordt een nieuw laagje bijgedraaid, waardoor de nummers haast ongemerkt voorbij gaan.
Onderling is er wel weinig variatie in het album. Vrijwel alle nummers werken volgens de formule: (Radiohead-achtig) percussieloopje, synthlaag, zanglijn, waarbij er dan gedurende het nummervariaties in de synthlaag zitten, of er nieuwe lagen bijkomen of er eentje wordt weggedraaid. Ik denk ook dat dat de reden is waarom ik het lastig vond een mening te vormen over het album: er beklijft niet echt een uitgesproken beeld van het album of een uitgesproken identiteit van de nummers (op Gold Dayzz na, dat een wat "jazzy" vibe heeft met die glijdende baslijn).
Het idee voor de nummers op zich is leuk, en zeker nummers als Bad Insect en Small Talk zijn prima tracks. Maar als album komt het meer over als het presenteren van het concept (het is dan ook een debuutalbum heb ik begrepen?) dan als een zorgvuldig samengestelde selectie van verschillende tracks met een uitgesproken karakter.
Bad Insect is mijn favoriete nummer, met name omdat de variatie daar kwam door het simpele doch effectieve basspel. Die gaat nog wel regelmatig voorbij komen. De rest van het album waarschijnlijk niet zo snel.