• Politiek
  • Het toeslagenstelsel moet worden afgeschaft

Myst Zorg kan nooit "te duur" zijn. Dan betalen we maar wat meer met z'n allen. Discussies over wie wel en wie niet zorg mag ontvangen moet je niet willen beginnen.

Met alle respect, dat lijkt me wat naïef. Dit soort beslissingen worden namelijk constant genomen, dus de discussie is al begonnen. Het is in mijn ogen ook noodzakelijk om dat te doen.

Je zou met een onbepert budget bijna iedereens leven kunnen verlengen, maar dat is niet realistisch om ook daadwerkelijk te doen. Zorg kan wel degelijk te duur zijn voor het resultaat wat het oplevert.

• Myst replied to this.

GSbrder Omdat je bij infrastructuur niet weet wie er dood gaat. Bij het onthouden van zorg wijs je mensen aan die de moeite niet meer waard zijn. Vind ik een heel wezenlijk verschil.

tsjok Ik noemde al het criterium van kwaliteit van leven. Een ander criterium hoeft er wat mij betreft niet te zijn. Behalve de wil van de persoon zelf, natuurlijk.

Myst Vind ik een beetje afleiden van het punt, want ook kwaliteit van leven zou je met een onbepert budget kunnen verlengen of vergroten.

Je zou aan de zorg van een individuele patiënt in theorie haast onbeperkte middelen kunnen uitgeven, maar dan zijn er te weinig middelen voor de rest of wordt het totaal te besteden bedrag veel te groot. Daarom moeten er altijd keuzes worden gemaakt.

Laten we een gedachte-experiment uitvoeren. Vind jij dat iemand zorg moet ontvangen als een week extra gezond kunnen leven een miljard euro kost? Waarom wel of niet?

• Myst replied to this.

Elke kruising in het buitengebied ongelijksvloers aanleggen zou ook levens redden. Ik stel voor dat we hier ongelimiteerd middelen voor vrijmaken.

GSbrder
          Waarom moet Nederland in stand worden gehouden? Het is beter voor de wereld als er veel minder mensen zijn.
          Daarom kun je je een toeslag op het hebben van kinderen niet permitteren.

De 80+ers vermenigvuldigen zich niet meer en zijn over enkele jaren op natuurlijke wijze overleden.

Myst het is ongemakkelijk, maar ik zou niet weten waarom het niet mag.

• Myst replied to this.

Er zijn verschillende soorten van zorg. Je hoeft een leven niet eindeloos te verlengen met dure maatregelen, je kunt er wel voor zorgen dat mensen met niet al te veel pijn verzorgd worden tot ze op natuurlijke wijze sterven. Dat is, van wat ik om me heen hoor, ook wat de (hoog)bejaarden graag willen. Velen vinden het wel welletjes, hebben er genoeg was, hoeven niet per se euthanasie maar ook geen gedoe om nog langer te moeten leven.
              Zware ingrepen worden op hoge leeftijd niet gedaan omdat de kans op overleven klein is.

Maar dat heeft weinig met toeslagen te maken.

tsjok Vind ik een beetje afleiden van het punt, want ook kwaliteit van leven zou je met een onbepert budget kunnen verlengen of vergroten.

De mens is nu eenmaal sterfelijk, er is gewoon een uiterste houdbaarheidsdatum en volgens mij is er met de huidige stand van de wetenschap aan sommige mensen gewoon niks meer te redden. Ik zie niet in hoe die eindeloos in leven gehouden kunnen worden, zelfs niet als geld geen rol speelt.

tsjok Laten we een gedachte-experiment uitvoeren. Vind jij dat iemand zorg moet ontvangen als een week extra gezond kunnen leven een miljard euro kost? Waarom wel of niet?

Vind ik niet een heel goed experiment, omdat dit zo ver bezijden de realiteit is dat ik mij hier geen voorstelling van kan maken. Dan nog, als een dergelijk uitzonderlijk geval zich zou voordoen, dan is de keuze om dat geld aan iemand uit te geven niet aan jou of mij om te maken, dat is dan aan die persoon zelf. Wil iemand een voor een miljard euro aan zorg ontvangen om een week te leven?

janneke141 Vanuit ethisch oogpunt is er van alles mis met de notie om mensen het recht op leven te ontzeggen omdat het jou slecht uit komt.

Ten eerste omdat het je zelf kan overkomen. Persoonlijk zit ik er niet op te wachten dat er een economische afweging over mijn leven wordt gemaakt. Dat gun ik anderen dan ook niet.

Ten tweede is het altijd een glijdende schaal. Hoeveel mensenlevens kunnen we redden als we iedereen boven de 80 medische zorg weigeren? Ontelbaar veel. Toch doen we dat niet. Hoeveel zorgkosten zouden we besparen als we elke verstandelijk gehandicapte die niet voor zichzelf kan zorgen maar uit voorzorg uit de weg ruimen? Doen we ook niet. Omdat elk mens recht heeft op een menswaardig bestaan, en dat recht vervalt niet ineens als je je seniorenkortingskaart op mag halen.

Myst Doorgaans zijn het verkeersgebruikers die dood gaan bij onveilige infra en zorggebruikers die dood gaan bij behandelingen die niet langer vergoed worden.

Vandaag Een natuurlijke dood is een wat lastig concept met de moderne geneeskunde. Ik weet niet of het efficient is voor de wereld als Nederland (waar het best goed leven is) straks minderbevolkt is dan landen waar er nog veel meer geboortes zullen zijn. Zeg niet dat het per se allemaal autochtone kinderen moeten zijn van puur-Hollandse afkomst, want importkinderen of kinderen van niet-etnische Nederlanders zijn wat mij betreft ook welkom.

Myst Andersom hebben ouderen met een groot beslag op de gezondheidszorg niet meer recht op een menswaardig bestaan dan mensen die jong zijn. Op een gegeven moment gaan we met gezondheidszorg het punt bereiken dat meer middelen naar de gezondheidszorg ten koste gaat van de kwaliteit van het leven, of zelfs levens gaat kosten, aan mensen die jonger zijn. Dan hoef ik geen economische afweging te maken of iemand behandeling X wel waard is, maar kan ik tegelijkertijd bepleiten dat we niet alle collectieve middelen moeten aanwenden om mensen oneindige behandelingen te geven zonder dat ik het kwalificeer als 'iemand het recht op leven ontzeggen'. Het is best verdedigbaar dat je op een gegeven moment zegt: genoeg is genoeg, zeker als de technische mogelijkheden toenemen en de economische mogelijkheden niet.

Myst De mens is nu eenmaal sterfelijk, er is gewoon een uiterste houdbaarheidsdatum en volgens mij is er met de huidige stand van de wetenschap aan sommige mensen gewoon niks meer te redden. Ik zie niet in hoe die eindeloos in leven gehouden kunnen worden, zelfs niet als geld geen rol speelt.

Mensen kunnen niet letterlijk eindeloos in leven worden gehouden - overigens, met beademings- en bloedcirculatiemachines in sommige gevallen wel, maar dat terzijde - maar je kunt wel ontiegelijke bedragen uitgeven om een leven te verlengen. Geregeld tot honderdduizenden euro's per jaar. De vraag is of we dat moeten willen - gezien het feit dat het simpelweg niet te betalen is om dat voor iedereen en voor een onbeperkt aantal jaren te doen.

Myst Vind ik niet een heel goed experiment, omdat dit zo ver bezijden de realiteit is dat ik mij hier geen voorstelling van kan maken. Dan nog, als een dergelijk uitzonderlijk geval zich zou voordoen, dan is de keuze om dat geld aan iemand uit te geven niet aan jou of mij om te maken, dat is dan aan die persoon zelf. Wil iemand een voor een miljard euro aan zorg ontvangen om een week te leven?

En juist het absurdistische maakt dat je over relevante vragen kunt nadenken. Je ontwijkt hier het antwoord, namelijk door het bij de patiënt te leggen. Alleen de patiënt kan in beginsel niet zijn eigen zorgkosten betalen, als dat zo was hadden we helemaal geen collectieve zorgverzekering nodig. Je kunt prima antwoord geven op mijn onrealistische gedachten-experiment, waarin de volgende vraag verpakt is: kan zorg "te duur" zijn? Ik vind van wel. Jij stelde eerder van niet, omdat er geen discussie gevoerd zou mogen worden over wie wel en wie geen zorg mag ontvangen.

GSbrder
                        Gezien hoe er over de gevolgen van klimaatverandering wordt gesproken, is er nog maar weinig Nederland over dan. Dus hoef je het aantal Nederlanders ook niet op peil te houden d.m.v. toeslagen. Nederlandse klimaatvluchtelingen kunnen in landen met hogere vruchtbaarheidscijfers hun kennis en kunde delen, indien aanwezen. Je moet onder de omstandigheden niet koste wat het kost vasthouden aan een Nederlandse nationaliteit of identiteit.

tsjok
                          Als iemand het zèlf niet de moeite vind om nog een week extra te leven waarom zou je het hele circus dar 1 miljard gaat kosten willen optuigen?
                          Nog afgezien van de overweging dat tegenover die week extra leven een miljard uit de pot staat.

Vandaag Over het algemeen zullen mensen - zeker als het ze persoonlijk niets kost - meestal langer (zo gezond mogelijk) willen leven. Natuurlijk zijn daar uitzonderingen op, maar over het algemeen kun je de beslissing of een behandeling noodzakelijk is niet neerleggen bij een wanhopige patiënt. Dat lijkt me zelfs vrij wreed.

tsjok Even terug naar de praktijk van nu. Ik hoor politici roepen dat de zorg te duur is en dat het onbetaalbaar is. Maar zolang wij niet collectief aan de bedelstaf zitten lijkt het me een kwestie van prioriteiten ergens anders leggen. Ik vind het vreemd dat, terwijl het water ons economisch nog niet eens aan de lippen staat, er direct wordt gesproken over dat we bepaalde mensen dan maar geen zorg meer moeten verlenen. Dat is alsof je net 10 minuten met een paar mensen vast zit in de lift en dan al gaat besluiten wie men als eerste op gaat eten.

De enige grenzen die ik aan de zorg zie momenteel is het beperkte aantal mensen wat in de verzorging werkt. Ik zou liever op basis van onmogelijkheid mensen opgeven dan op basis van vermeende onbetaalbaarheid. Uiteindelijk is die laatste vraag namelijk heel simpel: willen jij en ik wat van onze welvaart inleveren om anderen in leven te kunnen houden. Ik neig er toch heel erg naar om die vraag met "ja" te beantwoorden. En dat is vooral vanuit egoïsme ingegeven, want ik wil over 50 jaar ook niet aan de verkeerde kant van de economische vergelijking vallen als ik nog met enige kwaliteit van leven een tijdje mee zou kunnen.

GSbrder Volgens mij is het niet zo'n zero sum vergelijking. We zijn nog heel ver van het punt waarop we moeten kiezen om oma in te ruilen voor het kleinkind.

Myst Volgens mij beweert niemand dat de zorg momenteel onbetaalbaar is. De ervaring leert ook dat dat simpelweg niet zo is, want we betalen het elk jaar. Dit lijkt me dus een beetje een stroman.

De vrees is dat de zorg onbetaalbaar wórdt. Daar spelen meerdere aspecten in mee. Je hebt de vergrijzing die toeneemt, de medische wetenschap die steeds meer kwalen kan verhelpen en medicijnen die steeds duurder worden. En dan klopt gentechnologie ook nog op de deur, wat het potentieël mogelijk maakt om per individu een nieuw medicijn te ontwikkelen wat weliswaar erg effectief is maar ook heel erg veel geld kost. Op een gegeven moment moet je je af gaan vragen hoeveel geld er te besteden is aan zorg, en het antwoord daarop is niet oneindig. Je kunt simpelweg op alles ja zeggen omdat er niet gesproken mag worden over wie welke zorg mag ontvangen, maar dat is een gebed zonder end. Totdat de zorg op een gegeven moment écht onbetaalbaar is voor de resterende werkende bevolking.

• Myst replied to this.