Myst De mens is nu eenmaal sterfelijk, er is gewoon een uiterste houdbaarheidsdatum en volgens mij is er met de huidige stand van de wetenschap aan sommige mensen gewoon niks meer te redden. Ik zie niet in hoe die eindeloos in leven gehouden kunnen worden, zelfs niet als geld geen rol speelt.
Mensen kunnen niet letterlijk eindeloos in leven worden gehouden - overigens, met beademings- en bloedcirculatiemachines in sommige gevallen wel, maar dat terzijde - maar je kunt wel ontiegelijke bedragen uitgeven om een leven te verlengen. Geregeld tot honderdduizenden euro's per jaar. De vraag is of we dat moeten willen - gezien het feit dat het simpelweg niet te betalen is om dat voor iedereen en voor een onbeperkt aantal jaren te doen.
Myst Vind ik niet een heel goed experiment, omdat dit zo ver bezijden de realiteit is dat ik mij hier geen voorstelling van kan maken. Dan nog, als een dergelijk uitzonderlijk geval zich zou voordoen, dan is de keuze om dat geld aan iemand uit te geven niet aan jou of mij om te maken, dat is dan aan die persoon zelf. Wil iemand een voor een miljard euro aan zorg ontvangen om een week te leven?
En juist het absurdistische maakt dat je over relevante vragen kunt nadenken. Je ontwijkt hier het antwoord, namelijk door het bij de patiënt te leggen. Alleen de patiënt kan in beginsel niet zijn eigen zorgkosten betalen, als dat zo was hadden we helemaal geen collectieve zorgverzekering nodig. Je kunt prima antwoord geven op mijn onrealistische gedachten-experiment, waarin de volgende vraag verpakt is: kan zorg "te duur" zijn? Ik vind van wel. Jij stelde eerder van niet, omdat er geen discussie gevoerd zou mogen worden over wie wel en wie geen zorg mag ontvangen.