Het toeslagenstelsel moet worden afgeschaft
Ossu Een lening, die wordt omgezet in een gift als je voldoende punten hebt gescoord in het van China gekochte scoresysteem.
Ik ben benieuwd, dat hele toeslagencircus is een drama maar de VVD zou de VVD niet zijn als afschaffen niet samengaat met verlagen van de tegemoetkoming.
En dat zou voor mensen met een minimuminkomen wel heel vervelend zijn, die lijken toch al ieder jaar een tandje verder achteruit te gaan.
Dit is zo'n onderwerp dat ik heel complex vind. In mijn ideale maatschappij zouden toeslagen niet nodig moeten zijn. Dat kun je alleen bereiken als basisbehoeften betaalbaar zijn voor de minima. Dat je het absolute minimum zo vaststelt dat je er van rond kunt komen als je gebruik maakt van de allergoedkoopste opties en je je alle luxe ontzegt.
Dat houdt dan ook in dat goedkope opties aangeboden moeten worden, en dan denk ik vooral aan huurwoningen, want wonen drukt bij de meeste mensen zwaar op het budget. Een basic woning met wat gedeelde faciliteiten kun je voor een klein bedrag aanbieden als je geen winstoogmerk hebt.
De zorg is een goede tweede. Daar zou je m.i. moeten focussen op de zorg en moeten snijden in management, overhead en luxe. Luxe kun je voor rijke mensen aanbieden.
En wat maakt kinderen zo duur? Het lijkt eerder een tegemoetkoming te zijn om "ons volk" (als in: de Nederlandse belastingbetaler) voort te laten bestaan, de vraag is of dat in het kader van het klimaat nog zo verstandig is.
- Edited
Vandaag Als we ons zouden vermenigvuldigen als konijnen, had je wellicht een punt gehad. Echter, ons vruchtbaarheidscijfer is onvoldoende om Nederland in stand te houden. Wie gaat later voor de huidige generatie jongeren zorgen als je gaat bezuinigen op financiële ondersteuning voor het krijgen van kinderen? Ik bepleit niet ouderen zomaar een spuitje te geven als ze een bepaalde leeftijd bereiken, maar wel dat zorgkosten disproportioneel uit de pas lopen doordat een hoop mensen ouder worden en juist in de laatste jaren veel zorg gebruiken.
GSbrder maar wel dat zorgkosten disproportioneel uit de pas lopen doordat een hoop mensen ouder worden en juist in de laatste jaren veel zorg gebruiken.
Dat is gewoon de prijs van welvaart. Ik vind het raar dat er een discussie gevoerd zou moeten worden over de wenselijkheid van het in leven houden van ouderen die nog gewoon kwaliteit van leven hebben, maar die wel behoorlijk wat zorg nodig hebben.
Zorg kan nooit "te duur" zijn. Dan betalen we maar wat meer met z'n allen. Discussies over wie wel en wie niet zorg mag ontvangen moet je niet willen beginnen.
- Edited
Myst Waarom is deze discussie er wel (en ook gevoerd) als het gaat om verkeersveiligheid, arbeidsveiligheid, oorlog, zelfs herverdeling in algemene zin, maar kan dit bij zorg nooit een discussie worden? Infrastructuur zo bouwen dat er nooit iemand dood gaat, daar doen we niet aan, want dat is te duur, maar zorg maximeren of in elk geval zo inzetten dat we de meeste gezonde levensjaren redden is blijkbaar een brug te ver.
- Edited
Myst Zorg kan nooit "te duur" zijn. Dan betalen we maar wat meer met z'n allen. Discussies over wie wel en wie niet zorg mag ontvangen moet je niet willen beginnen.
Met alle respect, dat lijkt me wat naïef. Dit soort beslissingen worden namelijk constant genomen, dus de discussie is al begonnen. Het is in mijn ogen ook noodzakelijk om dat te doen.
Je zou met een onbepert budget bijna iedereens leven kunnen verlengen, maar dat is niet realistisch om ook daadwerkelijk te doen. Zorg kan wel degelijk te duur zijn voor het resultaat wat het oplevert.
Myst Vind ik een beetje afleiden van het punt, want ook kwaliteit van leven zou je met een onbepert budget kunnen verlengen of vergroten.
Je zou aan de zorg van een individuele patiënt in theorie haast onbeperkte middelen kunnen uitgeven, maar dan zijn er te weinig middelen voor de rest of wordt het totaal te besteden bedrag veel te groot. Daarom moeten er altijd keuzes worden gemaakt.
Laten we een gedachte-experiment uitvoeren. Vind jij dat iemand zorg moet ontvangen als een week extra gezond kunnen leven een miljard euro kost? Waarom wel of niet?
Elke kruising in het buitengebied ongelijksvloers aanleggen zou ook levens redden. Ik stel voor dat we hier ongelimiteerd middelen voor vrijmaken.
Myst het is ongemakkelijk, maar ik zou niet weten waarom het niet mag.
Er zijn verschillende soorten van zorg. Je hoeft een leven niet eindeloos te verlengen met dure maatregelen, je kunt er wel voor zorgen dat mensen met niet al te veel pijn verzorgd worden tot ze op natuurlijke wijze sterven. Dat is, van wat ik om me heen hoor, ook wat de (hoog)bejaarden graag willen. Velen vinden het wel welletjes, hebben er genoeg was, hoeven niet per se euthanasie maar ook geen gedoe om nog langer te moeten leven.
Zware ingrepen worden op hoge leeftijd niet gedaan omdat de kans op overleven klein is.
Maar dat heeft weinig met toeslagen te maken.
tsjok Vind ik een beetje afleiden van het punt, want ook kwaliteit van leven zou je met een onbepert budget kunnen verlengen of vergroten.
De mens is nu eenmaal sterfelijk, er is gewoon een uiterste houdbaarheidsdatum en volgens mij is er met de huidige stand van de wetenschap aan sommige mensen gewoon niks meer te redden. Ik zie niet in hoe die eindeloos in leven gehouden kunnen worden, zelfs niet als geld geen rol speelt.
tsjok Laten we een gedachte-experiment uitvoeren. Vind jij dat iemand zorg moet ontvangen als een week extra gezond kunnen leven een miljard euro kost? Waarom wel of niet?
Vind ik niet een heel goed experiment, omdat dit zo ver bezijden de realiteit is dat ik mij hier geen voorstelling van kan maken. Dan nog, als een dergelijk uitzonderlijk geval zich zou voordoen, dan is de keuze om dat geld aan iemand uit te geven niet aan jou of mij om te maken, dat is dan aan die persoon zelf. Wil iemand een voor een miljard euro aan zorg ontvangen om een week te leven?
janneke141 Vanuit ethisch oogpunt is er van alles mis met de notie om mensen het recht op leven te ontzeggen omdat het jou slecht uit komt.
Ten eerste omdat het je zelf kan overkomen. Persoonlijk zit ik er niet op te wachten dat er een economische afweging over mijn leven wordt gemaakt. Dat gun ik anderen dan ook niet.
Ten tweede is het altijd een glijdende schaal. Hoeveel mensenlevens kunnen we redden als we iedereen boven de 80 medische zorg weigeren? Ontelbaar veel. Toch doen we dat niet. Hoeveel zorgkosten zouden we besparen als we elke verstandelijk gehandicapte die niet voor zichzelf kan zorgen maar uit voorzorg uit de weg ruimen? Doen we ook niet. Omdat elk mens recht heeft op een menswaardig bestaan, en dat recht vervalt niet ineens als je je seniorenkortingskaart op mag halen.