Overigens, toen mijn oudste klein was werd de opvang in theorie door de overheid, de werkgevers en de ouders betaald, en dat zou dan een 3*1/3 verdeling moeten zijn, maar ook destijds was de eigen bijdrage al inkomensafhankelijk, dus dat 1/3 deel dat ouders zelf moesten bijdragen was soms wat meer en soms wat minder.
Destijds had je trouwens geen toeslagen en andere ellende voor kinderopvang, en de opvang zelf was nog van de gemeente of aan de gemeente gekoppeld, en dat ging dus met gesloten beurs en niet omslachtig via de ouders.
En er waren uiteraard wachtlijsten
Het toeslagenstelsel moet worden afgeschaft
- Edited
janneke141
Persoonlijk vind ik 32 uur geen parttime, maar maak er dan 36 uur van, in 4*9, kom je ook aan die ene vrije dag.
Premier Rutte wil af van het toeslagensysteem, waarbij zorgtoeslag, huurtoeslag en kinderopvangtoeslag worden uitgekeerd door de Belastingdienst. Rutte wil alternatieven klaar hebben voor het nieuwe kabinet dat na de komende verkiezingen in 2021 aantreedt.
Dat zei hij in het Kamerdebat over de affaire met de kinderopvangtoeslag. Rutte: "Dat 7 miljoen mensen alleen al een zorgtoeslag krijgen, dat wil je natuurlijk niet. Dat moet op een eenvoudiger manier met het inkomen verrekend worden."
De nieuwe D66-staatssecretaris die de afdeling Toeslagen van de Belastingdienst onder zich krijgt, gaat ermee aan de slag. Rutte spreekt van een grote klus, waarbij geen taboes gelden. "Anders gaat het niet lukken."
Mooi.
Weer een VVD-juweeltje door de plee.
Duke Kwam dit niet uit de CDA-koker?
Het is volgens mij een vrij typisch VVD-dingetje. De financiële ondersteuning die mensen nodig hebben moet wel goed zichtbaar zijn. Dat helpt bij het bepalen van de juiste dosis schuldgevoel voor hen die er gebruik van maken.
Ik ben benieuwd hoe dit dan voor de studenten uit gaat pakken. Die betalen vaak niet tot nauwelijks belasting, de financiering is er ook af, maar ze ontvangen vaak wel toeslag. Op oog van de afgelopen jaren gok ik dat die groep gewoon dood mag bloeden.
Zul je zien dat de "oplossing" is om die toeslagen voortaan door de SVB of - god verhoede - het UWV te laten uitkeren.
PolitiekGeaard Misschien kan daar een “basisbeurs” voor worden ingevoerd
Ossu Een lening, die wordt omgezet in een gift als je voldoende punten hebt gescoord in het van China gekochte scoresysteem.
Ik ben benieuwd, dat hele toeslagencircus is een drama maar de VVD zou de VVD niet zijn als afschaffen niet samengaat met verlagen van de tegemoetkoming.
En dat zou voor mensen met een minimuminkomen wel heel vervelend zijn, die lijken toch al ieder jaar een tandje verder achteruit te gaan.
Dit is zo'n onderwerp dat ik heel complex vind. In mijn ideale maatschappij zouden toeslagen niet nodig moeten zijn. Dat kun je alleen bereiken als basisbehoeften betaalbaar zijn voor de minima. Dat je het absolute minimum zo vaststelt dat je er van rond kunt komen als je gebruik maakt van de allergoedkoopste opties en je je alle luxe ontzegt.
Dat houdt dan ook in dat goedkope opties aangeboden moeten worden, en dan denk ik vooral aan huurwoningen, want wonen drukt bij de meeste mensen zwaar op het budget. Een basic woning met wat gedeelde faciliteiten kun je voor een klein bedrag aanbieden als je geen winstoogmerk hebt.
De zorg is een goede tweede. Daar zou je m.i. moeten focussen op de zorg en moeten snijden in management, overhead en luxe. Luxe kun je voor rijke mensen aanbieden.
En wat maakt kinderen zo duur? Het lijkt eerder een tegemoetkoming te zijn om "ons volk" (als in: de Nederlandse belastingbetaler) voort te laten bestaan, de vraag is of dat in het kader van het klimaat nog zo verstandig is.
- Edited
Vandaag Als we ons zouden vermenigvuldigen als konijnen, had je wellicht een punt gehad. Echter, ons vruchtbaarheidscijfer is onvoldoende om Nederland in stand te houden. Wie gaat later voor de huidige generatie jongeren zorgen als je gaat bezuinigen op financiële ondersteuning voor het krijgen van kinderen? Ik bepleit niet ouderen zomaar een spuitje te geven als ze een bepaalde leeftijd bereiken, maar wel dat zorgkosten disproportioneel uit de pas lopen doordat een hoop mensen ouder worden en juist in de laatste jaren veel zorg gebruiken.
GSbrder maar wel dat zorgkosten disproportioneel uit de pas lopen doordat een hoop mensen ouder worden en juist in de laatste jaren veel zorg gebruiken.
Dat is gewoon de prijs van welvaart. Ik vind het raar dat er een discussie gevoerd zou moeten worden over de wenselijkheid van het in leven houden van ouderen die nog gewoon kwaliteit van leven hebben, maar die wel behoorlijk wat zorg nodig hebben.
Zorg kan nooit "te duur" zijn. Dan betalen we maar wat meer met z'n allen. Discussies over wie wel en wie niet zorg mag ontvangen moet je niet willen beginnen.
- Edited
Myst Waarom is deze discussie er wel (en ook gevoerd) als het gaat om verkeersveiligheid, arbeidsveiligheid, oorlog, zelfs herverdeling in algemene zin, maar kan dit bij zorg nooit een discussie worden? Infrastructuur zo bouwen dat er nooit iemand dood gaat, daar doen we niet aan, want dat is te duur, maar zorg maximeren of in elk geval zo inzetten dat we de meeste gezonde levensjaren redden is blijkbaar een brug te ver.
- Edited
Myst Zorg kan nooit "te duur" zijn. Dan betalen we maar wat meer met z'n allen. Discussies over wie wel en wie niet zorg mag ontvangen moet je niet willen beginnen.
Met alle respect, dat lijkt me wat naïef. Dit soort beslissingen worden namelijk constant genomen, dus de discussie is al begonnen. Het is in mijn ogen ook noodzakelijk om dat te doen.
Je zou met een onbepert budget bijna iedereens leven kunnen verlengen, maar dat is niet realistisch om ook daadwerkelijk te doen. Zorg kan wel degelijk te duur zijn voor het resultaat wat het oplevert.