• Politiek
  • Het toeslagenstelsel moet worden afgeschaft

-weggejorisd-

https://www.trouw.nl/politiek/waarom-dit-kabinet-het-toeslagenmonster-niet-gaat-temmenb6de18f3/

Een artikel uit Trouw van vandaag, nadat er 2 dagen geleden al een soortgelijk stuk op de site van de NOS verscheen.

De achtereenvolgende regeringen hebben een systeem gecreëerd waarmee ze ruim de helft van de bevolking afhankelijk hebben gemaakt van de overheid, en waarmee ze bovendien dingen met koopkrachtplaatjes kunnen doen die leuk zijn voor pr-praatjes, maar slechts weinig betrekking hebben op de realiteit. Om dit systeem in stand te houden worden kapitalen betaald, want er zijn heel wat mensen aan het werk om dit circus overeind te houden en er wordt natuurlijk ook het nodige afgeschreven op niet te innen terugvorderingen.

Stelling: het toeslagenstelsel dat we dat kennen moet in zijn geheel worden afgeschaft. Regelingen voor de minst draagkrachtige huishoudens zullen nodig zijn, maar dat moet gaan over 5% van de bevolking, niet 50%. De 15-20 miljard die dat (jaarlijks) oplevert kan gebruikt worden voor lastenverlichting, zodat de mensen die nu verstrikt zitten in de tentakels van de overheid niet eerst heel veel geld hoeven af te dragen om er later weer een beetje van terug te krijgen.

Helemaal eens met de stelling. De 'gemiddelde' burger moet helemaal geen toeslagen krijgen. In plaats daarvan moeten kosten direct bij de bron lager worden gemaakt. In elk geval moet je toeslagen niet uitbetalen aan burgers zelf.

Neem als voorbeeld de zorgtoeslag - zorgverzekeraars zouden verplicht moeten worden de premie te verlagen voor verzekerden met een lager inkomen, en de kosten daarvan zou de overheid moeten betalen. Daarmee neem je niet alleen een grote bron van fraude weg maar ook is het goedkoper en voorkom je dat burgers opgezadeld worden met schulden omdat ze met terugwerkende kracht toch ergens geen recht op bleken te hebben.

Onder de streep zou dit voor veel mensen geen grote financiële gevolgen moeten hebben maar het vergt een rigoreuze stelselwijziging. Het huidige systeem is volgens mij gewoon echt niet houdbaar.

Persoonlijk kreeg ik hiermee dit jaar nog te maken. Ik heb in januari braaf mijn inkomen voor dit jaar doorgegeven, op basis daarvan zijn mijn toeslagen berekend. Vervolgens kreeg ik halverwege het jaar een betere baan, waardoor ik met terugwerkende kracht allemaal toeslagen te veel had gekregen (wat natuurlijk ook klopt!) en stante pede honderden euro's mocht ophoesten. Nu heb ik reserves en geen gezin, dus dat is voor mij prima te doen. Maar heel veel mensen breng je met dit soort situaties gewoon echt in de problemen terwijl ze niets bewust fout doen. Tel daarbij op dat de communicatie niet helder is en dat de toeslagenstelsels te ingewikkeld zijn om te begrijpen voor veel mensen, en je creëert gewoon een fuik waar minderbedeelden zomaar in terecht kunnen komen met rampzalige gevolgen.

Dit is voor niemand goed.

Eens met de stelling, dit soort systemen zijn een voorbeeld van micromanagement en koopkrachtangst, dat een alleenstaande moeder met twee kinderen er onvoldoende op vooruit zou gaan als we de schijven verlagen of de kortingen op arbeid verhogen en daarom maar met dit soort lapmiddelen ‘het inkomen voor iedere Nederlander verbeteren’. Vooral de hoogste 25% die een toeslag ontvangt zou makkelijk gekort kunnen worden op hun tegemoetkomingen. Niet alleen omdat je zo afhankelijkheden creeert van de overheid, maar ook vanwege het rondpompen van geld.

Huurtoeslag is ook zo’n voorbeeld. Huren verhogen zodat de toeslagen voor de huurders omhoog gaan om de verhuurdersheffing te betalen is hopeloos inefficiënt en een positieve feedback loop die alleen maar voor meer toeslagen en rondpompen zal zorgen.

Ter verheldering: ik ben bekend met de zorgtoeslag, huurtoeslag en kinderopvangtoeslag - zijn er nog andere toeslagen die door de Belastingdienst worden uitgekeerd?

Reya Kindgebonden budget is ook een toeslag. Verder niet.

Reya Samen met het KGB zijn ze dit inderdaad, maar ik heb er geen moeite mee om de HRA (hoewel geen toeslag) ook in dit verhaal te betrekken.

janneke141 Laten we dan ook in bredere zin (persoonsgebonden) aftrekposten in box 1 erbij betrekken. Scholingsaftrek, ziektekostenaftrek, reisaftrek en giften zijn in wezen hele beperkte aftrekposten die relatief veel capaciteit kosten van de Bd. Wat mij betreft doen we versimpeling box 3 erbij, maar daarvoor zijn net nieuwe plannen. Oh en gooi een eigen woning van box 1 naar 3 als je geen HRA meer hebt.

Met dien verstande dat alle zaken die jij noemt wel een probleem opleveren in de uitvoering voor de belastingdienst, maar niet zo zeer voor de burger omdat er achteraf een heleboel gecorrigeerd hoeft te worden, het gaat immers niet om voorschotten.

Dat het belastingstelsel een fikse vereenvoudiging zou moeten krijgen ben ik met je eens, maar dat was niet wat ik beoogde met dit topic.

janneke141 Fair enough, dan houden we het op het rondpompen. Daar valt HRA natuurlijk niet op dezelfde wijze onder als de huurtoeslag, dus ging even mee in je bredere beschouwing.

GSbrder Nee dat klopt, maar aangezien je die wel op voorschotbasis kan 'krijgen' noemde ik die toch.

He, sorry voor de censuur, maar Trouw is echt een bitch met citeren uit hun artikelen. Ik heb daarom het citaat uit de OP weggehaald. Vriendelijk verzoek aan allen om Trouw (en naar ik heb gelezen, ook de Volkskrant tegenwoordig) niet letterlijk te citeren, en @janneke141 & @tsjok om eventuele citaten te verwijderen (ik lees heel weinig mee), tenzij ze geplaatst zijn in het cafe, want dat is afgeschermd.

Dat de belastingdienst knarsend aan het stilvallen is, niks meer erbij kan hebben en het huidige werkpakket niet aan kan, zeker dat van die toeslagen niet, is natuurlijk al een tijd bekend.

Bijvoorbeeld:

De huidige wijze van voorschieten van de kinderopvangtoeslag leidt bij een deel van ouders tot financiële problemen. Met name bij ouders met lage inkomens en een wisselend inkomen. Dat was voor het kabinet aanleiding om een andere manier van financieren van de kinderopvang te onderzoeken.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderopvang/nieuws/2018/04/25/kabinet-gaat-dienstverlening-kinderopvangtoeslag-verbeteren

Dus had het kabinet bedacht dat het misschien beter zou zijn als DUO, een instantie meer gericht op uitkeren (en bovendien redelijk soepele ICT-ontwikkelaar) hiervoor iets zou gaan maken. DUO heeft dat gedaan, kostte een ruim jaar en 20 miljoen, en men was eigenlijk best content met wat er gemaakt was. En doen besloot de politiek om dat werk af te schrijven en de opdracht TOCH weer terug te leggen bij de belastingdienst.

En dan hebben we het over april 2018 he? Het ene rapport over de onwerkbare situatie bij de bd na het andere (alle ICT-ontwikkeling bij bd per direct stoppen) was toen al uitgebracht, en wat deed de politiek? Hop, nog een onnodig extra schepje erop.

10 days later

GroenLinks en de SP willen de kinderopvangtoeslagen afschaffen. Met het geld dat dit oplevert moeten ouders drie dagen gratis kinderopvang krijgen.

GroenLinks-leider Klaver zei vanmorgen in het NOS Radio 1 Journaal dat het niet opschiet om staatssecretaris Snel van Financiën weg te sturen vanwege de problemen met het huidige toeslagensysteem. Daarmee los je volgens hem niks op.

Hij vindt dat het systeem niet langer houdbaar is. "Ouders moeten eerst betalen en krijgen daarna geld terug van de overheid en dat gaat in 80 procent van de gevallen mis."

Morgen bij de behandeling van de begroting van Sociale Zaken wil Klaver voorstellen om drie dagen gratis kinderopvang te bieden aan alle ouders. Wie meer dagen opvang wil, moet dat zelf betalen. Alleenstaande ouders met een laag inkomen krijgen in het plan meer dagen gratis opvang.

Kamerlid Leijten van de SP vindt het een goed idee. "Wij hebben dat zelf een paar jaar geleden al voorgesteld." Volgens haar is het ook betaalbaar als je het huidige systeem van "geld rondpompen" aanpakt.

https://nos.nl/artikel/2312080-groenlinks-en-sp-willen-drie-dagen-gratis-kinderopvang.html

Plan van de SP en GL om in elk geval de kinderopvangtoeslag af te gaan schaffen en daarmee de geldrondpompcyclus te keren. Ik ben natuurlijk geen fan van gratis dingen die helemaal niet gratis zijn, maar de gedachte is charmant.

3 dagen opvang? Ik zie dat links weer eens bang is dat moeders door het glazen plafond breken 😉.

GSbrder Meer kan ook, mag je bijbetalen. En het is -zuiver theoretisch, uiteraard- ook mogelijk dat moeder 5 dagen werkt en vader 3.

janneke141 De berekenende burger zal dus wel één inkomen maximeren op 24 uur, of 2 x 32. Wie van beide ouders die rol gaat vervullen is aan de beide individuen, maar het track record van Nederlandse gezinnen is niet heel goed op dat gebied.

GSbrder Dat risico bestaat, maar1x40+1x32+1 dag oma-opvang is natuurlijk ook prima en voor velen een haalbaar alternatief.

janneke141
                    Dat lijkt mij ook, maar 2 x 32 zou eigenlijk zijn waar men op zou moeten inzetten, qua emancipatie en gelijke verdeling, zou voor heel veel kinderen ook goed zijn denk ik, en voor die vaders waarschijnlijk ook.

Leandra Zeker. Maar dat zie ik met de huidige woonquote nog niet direct op grote schaal gebeuren.

Een hoop (zakelijke) werkgevers die in een vijfdaags ritme opereren zitten trouwens ook niet te wachten op parttimers.