Helemaal eens met de stelling. De 'gemiddelde' burger moet helemaal geen toeslagen krijgen. In plaats daarvan moeten kosten direct bij de bron lager worden gemaakt. In elk geval moet je toeslagen niet uitbetalen aan burgers zelf.
Neem als voorbeeld de zorgtoeslag - zorgverzekeraars zouden verplicht moeten worden de premie te verlagen voor verzekerden met een lager inkomen, en de kosten daarvan zou de overheid moeten betalen. Daarmee neem je niet alleen een grote bron van fraude weg maar ook is het goedkoper en voorkom je dat burgers opgezadeld worden met schulden omdat ze met terugwerkende kracht toch ergens geen recht op bleken te hebben.
Onder de streep zou dit voor veel mensen geen grote financiële gevolgen moeten hebben maar het vergt een rigoreuze stelselwijziging. Het huidige systeem is volgens mij gewoon echt niet houdbaar.
Persoonlijk kreeg ik hiermee dit jaar nog te maken. Ik heb in januari braaf mijn inkomen voor dit jaar doorgegeven, op basis daarvan zijn mijn toeslagen berekend. Vervolgens kreeg ik halverwege het jaar een betere baan, waardoor ik met terugwerkende kracht allemaal toeslagen te veel had gekregen (wat natuurlijk ook klopt!) en stante pede honderden euro's mocht ophoesten. Nu heb ik reserves en geen gezin, dus dat is voor mij prima te doen. Maar heel veel mensen breng je met dit soort situaties gewoon echt in de problemen terwijl ze niets bewust fout doen. Tel daarbij op dat de communicatie niet helder is en dat de toeslagenstelsels te ingewikkeld zijn om te begrijpen voor veel mensen, en je creëert gewoon een fuik waar minderbedeelden zomaar in terecht kunnen komen met rampzalige gevolgen.
Dit is voor niemand goed.