Drietebuul Ironisch genoeg kan een zonnepark juist beter zijn voor de biodiversiteit dan bij gebruik als akker; je kunt tussen de panelen allerlei verschillende planten laten groeien die weer insecten en kleine zoogdieren aantrekken. Hier in de buurt wordt ook geëxperimenteerd met "maaien" van zonneparken door schapen die dan de planten natuurlijk bemesten.

Ik wil ook even benadrukken dat landbouwgrond in Nederland niet schaars is. We gebruiken 54% van het gehele oppervlakte van het land voor landbouw, 13% voor wegen, bebouwing etc en de rest is natuur en water.

Dit wil dus ook zeggen dat als je bijvoorbeeld de oppervlakte landbouwgrond met 25% zou verminderen, je én 20% meer kunt bouwen, én de hoeveelheid natuurgebieden kunt verdubbelen, tegelijk. Uiteraard is dat te kort door de bocht maar het geeft de schaalgrootte aan.

tsjok
      Ja, in deze lezing kan ik me wel vinden. Las net over de "(mede)" heen.

tsjok
      Sloggi
      Ja, je kan er inderdaad veel meer van maken dan "een weiland met zonnepanelen". Sprak laatst een imker die een soort arboretum met zonnepanelen voor ogen had. Leek me wel een interessant plan.

Zou dan een mooie bijenstal in komen, en een soort educatief centrumpje.

tsjok
      Ik zag laatst een kaart van de Achterhoek aan het begin van de vorige eeuw. Het eerste wat me opviel was de grote hoeveelheid bos die er destijds nog stond op plekken waar je nu eindeloze hectaren raaigras hebt.

Het zou mooi zijn als we met de vermindering van de landbouw wat meer bosgrond krijgen. Ik begreep dat daar al voornemens voor klaar lagen, dus ben erg benieuwd hoe die zich naar de praktijk laten vertalen.

Dwersdriever

Dit is wel heel erg vanuit de onderbuik geredeneerd. Zeker nabij de Natura2000 gebieden kunnen andere functies ook niet zomaar…

Sloggi Ja, was ook geen verkeerd rapport. Ik weet overigens niet of er nog veel draagvlak is in de maatschappij voor een nieuwe nota. Maar het zou wel goed zijn. Op het gebied van energievoorziening alleen al komt er een uitdaging van Deltawerken-formaat aan.

Drietebuul Minder mensen, meer groen. Sluit je bij mij aan.

Dwersdriever Minder mensen, meer groen. Sluit je bij mij aan.

Maar hopen op een wat steviger pandemie, in dat geval.

Duke Je kunt toch niet ontkennen dat de stikstofproblematiek heel veel bouw- en groeiplannen van overheden en projectontwikkelaars in de weg zit?

Reya Interessant genoeg zorgde corona juist voor een soort van mini-babyboom.

• Reya replied to this.

Dwersdriever Ook straks is er in de nabije omgeving van Natura 2000-gebieden maar weinig mogelijk. Tenzij je de wet weer aan je laars gaat lappen natuurlijk.

Nederland was in de jaren '90 op natuurgebied best goed bezig met o.a. de ecologische hoofdstructuur. Toen kwamen Balkenende en Rutte...

Dwersdriever

Gewoon het leven van de modale Nederlander dermate zuur maken dat kinderplannen op de lange baan gaan. VVD stemmen is dan een goede eerste stap.

Reya VVD is de VNONCW-partij he. Die zijn juist gebaat bij veel consumentjes en veel goedkope arbeid.

• Reya replied to this.

Falco

Alle misschien niet. Maar het kan wel slimmer dan met zonneparken op landbouwgrond.

Dwersdriever Minder mensen, meer groen. Sluit je bij mij aan.

Sowieso voor.

Reya
                        Wanneer het voor Jan Modaal te duur wordt om kinderen te krijgen, krijgen alleen de allerrijksten en allerarmsten nog kinderen. De rijken omdat ze het kunnen betalen. De armsten omdat ze toch niets te verliezen hebben. Eloi en Morlocks...

Dwersdriever

Daarom immigratie. Mensen zonder stemrechten lopen sowieso minder te zeiken.

Duke Het is geen of-of. Zonnepanelen op bestaande daken is duur en ingewikkeld. Zonnepanelen op nieuwe daken is makkelijker, maar gaat niet zo snel. Als je wil dat zonne-energie bijdraagt aan de klimaattransitie kun je ze beter al dan niet tijdelijk (ook) op de grond leggen. En als dat op landbouwgrond gebeurt hoeft dat voor niemand nadelig te zijn, in de laatste plaats voor de boer.

Friek insert nog meer zaaggeluiden

Hoe schatten jullie de kans dat het kabinet hierdoor in gevaar komt? D66 enerzijds en VVD+CDA anderzijds zitten nu op één lijn, maar als de achterban hard genoeg gaat morren kan die eenheid wel in gevaar komen.