Drietebuul Want 'kostbare landbouwgrond'.

Daarom flikkeren we er lekker laagwaardige maïs op die we in de hakselaar kunnen stoppen en aan de koeien en varkens voeren. Zo voeden we de wereld.

Dwersdriever Gebruik de kennis en vaardigheden van de internationaal superieure landbouw om de wereld te verbeteren. Niet om die te vervangen door meer wegen, meer auto's, meer mensen die plastic gadgets uit China bestellen via Alibaba om mee te nemen op hun stedentrip naar Buenos Aires (ja, ik ken maar liefst twee paren die daar dit voorjaar zijn geweest, leuke stad). En niet meer distributiecentra die Europeanen in staat stellen om nog goedkoper te consumeren en waarvoor helemaal geen werknemers te vinden zijn in de directe omgeving

Maar hier zit toch het valse dilemma in? Het is niet de bedoeling dat die vrijgekomen gebieden worden volgebouwd.

Ik ben het met je eens dat er op meer gebieden winst te boeken zal zijn, bijvoorbeeld met het aanpakken van de luchtvaart. Maar gezien de uitstootverhoudingen zijn in de landbouw, en dan met name de veehouderij echt de grootste slagen te behalen.

Drietebuul Ik denk dat er veel factoren samen spelen, maar dat de verminderde aantrekkelijkheid van het boerenvak toch echt niet te ontkennen is als factor. Hangt ook sterk samen met de leegloop van het platteland: de kinderen van boeren (zoals mijn vriendin bijvoorbeeld) gaan liever in de stad wonen dan de toko over te nemen. Er zijn hele organisaties opgericht om boeren die geen bedrijfsopvolger in de familie hebben te helpen en er is uitgebreid onderzoek naar gedaan.

Ja, schaalvergroting, automatisering, financiering, zeker zijn dat zaken die aan de orde zijn. Maar er willen ook gewoon steeds minder mensen boeren.

Sloggi
      Ik hoor hier vooral "lelijk".

Maar ook "Ja nu moeten we wel intensiveren op de steeds schaarsere landbouwgrond" en "in een maisveld staan nog wel eens reeën en in een zonnepark kan dat niet".

Dwersdriever

Natuurlijk zitten er stevige leningen achter. Maar bij het gemiddelde boerenbedrijf zit er een flink kapitaal in de grond. Die zal grotendeels haar waarde bewaren.

Drietebuul Ironisch genoeg kan een zonnepark juist beter zijn voor de biodiversiteit dan bij gebruik als akker; je kunt tussen de panelen allerlei verschillende planten laten groeien die weer insecten en kleine zoogdieren aantrekken. Hier in de buurt wordt ook geëxperimenteerd met "maaien" van zonneparken door schapen die dan de planten natuurlijk bemesten.

Ik wil ook even benadrukken dat landbouwgrond in Nederland niet schaars is. We gebruiken 54% van het gehele oppervlakte van het land voor landbouw, 13% voor wegen, bebouwing etc en de rest is natuur en water.

Dit wil dus ook zeggen dat als je bijvoorbeeld de oppervlakte landbouwgrond met 25% zou verminderen, je én 20% meer kunt bouwen, én de hoeveelheid natuurgebieden kunt verdubbelen, tegelijk. Uiteraard is dat te kort door de bocht maar het geeft de schaalgrootte aan.

tsjok
            Ja, in deze lezing kan ik me wel vinden. Las net over de "(mede)" heen.

tsjok
            Sloggi
            Ja, je kan er inderdaad veel meer van maken dan "een weiland met zonnepanelen". Sprak laatst een imker die een soort arboretum met zonnepanelen voor ogen had. Leek me wel een interessant plan.

Zou dan een mooie bijenstal in komen, en een soort educatief centrumpje.

tsjok
            Ik zag laatst een kaart van de Achterhoek aan het begin van de vorige eeuw. Het eerste wat me opviel was de grote hoeveelheid bos die er destijds nog stond op plekken waar je nu eindeloze hectaren raaigras hebt.

Het zou mooi zijn als we met de vermindering van de landbouw wat meer bosgrond krijgen. Ik begreep dat daar al voornemens voor klaar lagen, dus ben erg benieuwd hoe die zich naar de praktijk laten vertalen.

Dwersdriever

Dit is wel heel erg vanuit de onderbuik geredeneerd. Zeker nabij de Natura2000 gebieden kunnen andere functies ook niet zomaar…

Sloggi Ja, was ook geen verkeerd rapport. Ik weet overigens niet of er nog veel draagvlak is in de maatschappij voor een nieuwe nota. Maar het zou wel goed zijn. Op het gebied van energievoorziening alleen al komt er een uitdaging van Deltawerken-formaat aan.

Drietebuul Minder mensen, meer groen. Sluit je bij mij aan.

Dwersdriever Minder mensen, meer groen. Sluit je bij mij aan.

Maar hopen op een wat steviger pandemie, in dat geval.

Duke Je kunt toch niet ontkennen dat de stikstofproblematiek heel veel bouw- en groeiplannen van overheden en projectontwikkelaars in de weg zit?

Reya Interessant genoeg zorgde corona juist voor een soort van mini-babyboom.

• Reya replied to this.

Dwersdriever Ook straks is er in de nabije omgeving van Natura 2000-gebieden maar weinig mogelijk. Tenzij je de wet weer aan je laars gaat lappen natuurlijk.

Nederland was in de jaren '90 op natuurgebied best goed bezig met o.a. de ecologische hoofdstructuur. Toen kwamen Balkenende en Rutte...

Dwersdriever

Gewoon het leven van de modale Nederlander dermate zuur maken dat kinderplannen op de lange baan gaan. VVD stemmen is dan een goede eerste stap.

Reya VVD is de VNONCW-partij he. Die zijn juist gebaat bij veel consumentjes en veel goedkope arbeid.

• Reya replied to this.