Sloggi Dat klinkt aardig, maar klopt natuurlijk niet. Maar dat is ook een terugkerende discussie. Als je 100.000 mensen toevoegt aan een gebied moet je veel breder kijken. Die mensen gaan auto's kopen en parkeren, ze gaan recreëren, ze gaan voor woo-werkverkeer zorgen, ze gaan boodschappen doen en op nog veel meer manieren consumeren, vervuilen en druk zetten op de leefomgeving.

Dwersdriever Een hectare maïs levert 2000 euro winst op, een hectare zonnepanelen levert ongeveer 6000 euro op en je hoeft verder geen reet te doen. Heb nooit goed begrepen waarom niet veel meer boeren niet een deel van hun grond inzetten voor duurzame energie.

Falco Gebeurt wel steeds meer hoor. Maar boeren zijn vaak ook heel conservatief, je land volzetten met zonnepanelen gaat er bij veel gewoon niet in.

tsjok Je gaat hier wel een beetje makkelijk aan voorbij nu:

Sloggi Zeker. Maar inmiddels zijn hele plattelandsgemeenschappen afhankelijk van het systeem.

Twee voorbeelden uit Noord-Limburg: in het dorpje Veulen (700 inwoners) is veevoederbedrijf Nijssen Granico (100 werknemers) gevestigd. Jaarlijkse omslag is 100.000 ton veevoer (100 miljoen kilo...). In Wanssum (1.875 inwoners) ligt een haven aan de Maas, waar op behoorlijke schaal mengvoer, mest en bieten worden overgeslagen. Inwoners van die dorpen werken óf bij die bedrijven of zijn zelf boer, en de rest is familie van iemand die er werkt.

Ik snap wel dat ze in het geweer komen, want een wenkend perspectief wordt niet geschetst door dit kabinet. Die mensen zien hun hele dorp naar de klote gaan.

Als boeren daar wegtrekken, zo'n haven halveert qua omslag en naastgelegen toeleveranciers verdwijnen sluit op een gegeven moment ook de kroeg, de voetbalclub en de basisschool. Janneke noemde het al mijnsluiting 2.0. Maar dan door het hele land. Dát is het schrikbeeld van die mensen, en daar moet je iets mee. Geen reden om de stikstofproblematiek te negeren, maar nogmaals: je moet er wel iets mee.

Daar hoor je dit kabinet niet over.

tsjok Dat heeft ook te maken met ruilverkaveling en schaalvergroting. Al kun je nog twisten over wat oorzaak en wat gevolg is.

Falco Zonnepanelen horen op stedelijke daken, niet op vruchtbare landbouwgrond die voor voedselzekerheid zorgt.

Dwersdriever Klopt, en ik ben ook voor een beperking van de bevolkingsgroei. Die overigens op natuurlijke wijze al plaatsvindt wereldwijd.

Maar dat is geen reden om niks te doen aan de stikstofproblematiek. Het is een reden om heel zorgvuldig af te wegen wat er met de vrijgekomen ruimte gebeurt.

Sloggi Je gaat hier wel een beetje makkelijk aan voorbij nu:

Nou ja, ik ga er niet makkelijk aan voorbij in die zin dat ik er nog niets over heb gezegd. De discussie gaat namelijk in de media bijna exclusief over boeren. Medewerkers van de veevoerfabriek staan niet met tractoren op het binnenhof volgende week en ze krijgen geen uitkoopregeling. Met die mensen heb ik veel meer medelijden dan met de boeren en hun manier van leven.

Dwersdriever Succes met je missie om alle zonnepanelen op daken te leggen. Gaat nooit en te nimmer lukken.

• Duke replied to this.

tsjok Medewerkers van de veevoerfabriek staan niet met tractoren op het binnenhof volgende week

Denk je?

en ze krijgen geen uitkoopregeling.

Dat is mijn punt. Niet dat ze die wel moeten krijgen, maar dit kabinet heeft er geen oog voor.

Sloggi Daar hoor je dit kabinet niet over.

Het interesseert ze ook geen hol. Weet je hoe ver dat allemaal buiten de Randstad gebeurt?

En verder wat hierboven al gezegd werd over reactieve politiek. Over vijf of tien jaar zien we de problemen die dit oplevert, net zoals we dat in Zuid-Limburg in de jaren '80 (en daarna) hebben gezien en heel misschien gaat er dan een keer iemand iets doen. Maar voor een herstel van vertrouwen zorgt dat niet. Bij de inheemse bevolking van Zuid-Limburg is in elk geval nog steeds een diepe afkeer van alles wat uit het westen komt, en ik snap wel waar dat vandaan komt. Die streek is letterlijk aan hun lot overgelaten.

Sloggi Denk je?

Ja, want de magazijnmedewerker heeft geen tractor.

tsjok Die rijdt wel mee hoor 😉. Ook die groep voelt zich benadeeld én wordt mooi opgehitst door de toko's die het echte geld verdienen in de landbouw.

Terwijl de boer zwoegt, verdienen grote bedrijven goud geld aan hun harde werk
                    Het gros van het geld dat wordt verdiend in de landbouw gaat naar bedrijven die om de boer heen cirkelen: handelaren in veevoer, slachterijen, producenten van kunstmest en pesticiden. Deze vaak grote ondernemingen lobbyen voor behoud van het huidige landbouwsysteem, want dat is hun verdienmodel.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/terwijl-de-boer-zwoegt-verdienen-grote-bedrijven-goud-geld-aan-hun-harde-werk~bff0f638/

Sloggi Helemaal mee eens hoor. Maar heb jij er vertrouwen in dat de Nederlandse politiek in staat is om die zorgvuldige afweging te maken? Er worden nu al industrieterreinen en woonwijken gebouwd terwijl er geen capaciteit beschikbaar is voor bijvoorbeeld elektriciteit.

Dwersdriever Nee, daar heb ik met dit kabinet niet zoveel vertrouwen in. En overigens ook niet als het wordt overgelaten aan de gemeentebesturen.

Wordt het misschien weer tijd voor een nota ruimtelijke ordening?

tsjok
                      Schaalvergroting.

Dat levert minder boeren op, en maakt de instapdrempel hoger. Dus de schaalvergroting van de afgelopen decennia maakt het nu (nog) lastiger om een opvolger te vinden. Het is een feedbackloop.

Drietebuul Schaalvergroting met een dalend areaal kan natuurlijk alleen als er bedrijven worden samengevoegd, en dat komt (mede) doordat er te weinig opvolgers zijn. Omdat het boerenleven aan aantrekkingskracht heeft ingeboet. Het is een beetje kip en ei maar het gebrek aan bedrijfsopvolgers gedurende vele decennia komt echt niet alleen door de huidige hypotheekmarkt.