tsjok Nou ja, eigenlijk niet echt. En zeker niet "een doodsvonnis". De rest van het boerenleven wordt niet aan getornd, namelijk.
Ik heb die term ook niet gebruikt. Maar je kan het "werk" van boeren dus niet vergelijken met een willekeurige kantoorbaan, ook zonder de randzaken. De scheiding tussen werk en vrije tijd, zoals je die je bij normale banen hebt, heb je niet als boer. Die grens is vervaagd. En als dat tientallen jaren je ritme is geweest, neemt het werk een veel groter deel in van je identiteit dan wanneer je vijf dagen in de week van 9 tot 17 op een kantoor zit met160 vakantie-uren.
Tel daarbij op dat het in veel gevallen over het levenswerk van generaties aan voorouders gaat, en ik snap de emotionele reactie van boeren die bang zijn nu gedwongen te moeten stoppen.
Ik kan het stuk niet meer citeren omdat het forum kut werkt op mobiel. Maar ik zag dat onder de huidige concept-regeling een percentage van het vee mag worden gehouden. Dat lijkt me een goede stap. Verder wat ik eerder zei: liever meer bedrijven gedwongen later krimpen als daardoor meer bedrijven kunnen blijven bestaan, dan een aantal bedrijven opofferen om er een aantal relatief ongehinderd te laten voortbestaan.