Dwersdriever Minder mensen, meer groen. Sluit je bij mij aan.
Maar hopen op een wat steviger pandemie, in dat geval.
Maar hopen op een wat steviger pandemie, in dat geval.
Duke Je kunt toch niet ontkennen dat de stikstofproblematiek heel veel bouw- en groeiplannen van overheden en projectontwikkelaars in de weg zit?
Reya Interessant genoeg zorgde corona juist voor een soort van mini-babyboom.
Dwersdriever Ook straks is er in de nabije omgeving van Natura 2000-gebieden maar weinig mogelijk. Tenzij je de wet weer aan je laars gaat lappen natuurlijk.
Nederland was in de jaren '90 op natuurgebied best goed bezig met o.a. de ecologische hoofdstructuur. Toen kwamen Balkenende en Rutte...
Gewoon het leven van de modale Nederlander dermate zuur maken dat kinderplannen op de lange baan gaan. VVD stemmen is dan een goede eerste stap.
Reya VVD is de VNONCW-partij he. Die zijn juist gebaat bij veel consumentjes en veel goedkope arbeid.
Sowieso voor.
Reya
Wanneer het voor Jan Modaal te duur wordt om kinderen te krijgen, krijgen alleen de allerrijksten en allerarmsten nog kinderen. De rijken omdat ze het kunnen betalen. De armsten omdat ze toch niets te verliezen hebben. Eloi en Morlocks...
Daarom immigratie. Mensen zonder stemrechten lopen sowieso minder te zeiken.
Duke Het is geen of-of. Zonnepanelen op bestaande daken is duur en ingewikkeld. Zonnepanelen op nieuwe daken is makkelijker, maar gaat niet zo snel. Als je wil dat zonne-energie bijdraagt aan de klimaattransitie kun je ze beter al dan niet tijdelijk (ook) op de grond leggen. En als dat op landbouwgrond gebeurt hoeft dat voor niemand nadelig te zijn, in de laatste plaats voor de boer.
insert nog meer zaaggeluiden
Het risico voor een kabinetscrisis is nauw verbonden met electorale kansen. Aangezien op de ChristenUnie na alle regeringspartijen worden geslacht als er nu verkiezingen komen verwacht ik dat het nogal losloopt.
janneke141
Ik verwacht dat het ook wel losloopt, maar zodra de plannen er echt doorheen moeten in beide Kamers verwacht ik wel grootse drama bij CDA en VVD. Een extra congres met allerlei emotionele, dramatische uitbarstingen, afgesloten met het Wilhelmus.
Friek
Allemaal leuk en aardig, die politici die bezorgd zijn over de stikstofplannen. Maar wat is het alternatief?
Bij een radiodebat dat ik een tijd geleden hoorde, bleef een vertegenwoordiger van LTO (of iets dergelijks) steeds maar in abstracto bepleiten dat de oplossing in "innovatie" lag. Maar we kunnen met de klimaatcrisis goed zien hoe dat "we blijven gewoon doorgaan op de ingeslagen weg en hopen dat we, net voor alles écht compleet naar de klote gaat, een technologische oplossing hebben gevonden voor de ergste gevolgen"-plan uitpakt.
Friek
Hopen dat Eurlings nog even een traantje weg komt pinken.
Drietebuul
Als ik zo de meningen van experts lees, hebben technische innovaties zeker effect, maar dat het too little, too late is gezien de gestelde doelen qua termijn. Het zal een èn-èn-verhaal moeten worden (inkrimpen en innovatie), in plaats van een mooi, hosanna-verhaal over technische innovaties dat vooral dient als een handige zij-uitgang voor gevestigde belangen, waarbij het vonnis van de hoogste bestuursrechter even tussen haakjes wordt gezet.
Bij de ministers en staatssecretarissen op de eerste rij wekte vooral het optreden van oud-Tweede Kamerlid Helma Lodders verbazing, en bij veel VVD’ers riep het enorme irritatie op: ze nam het op voor de toeleveringsbedrijven in de agrarische sector die „kapotgemaakt” worden door de plannen. Ze vertelde er niet bij dat zij nu lobbyist is voor handelaren in vee en het veetransport.
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/06/13/top-van-vvd-verliest-grip-op-de-partij-a4133324
Classic VVD.
Whehe.
Wat een feest.
Manmanmanmanman deze mensen. Zet er dan onder "ruggegraatloze lobby'ist" in plaats van 'oud-Kamerlid'.
En dat argument van Oplaat slaat ook nergens op, trouwens. Nee, in de uitspraak staat geen stikstof; maar in het wetboek van Strafrecht staat ook niet letterlijk de tekst "iemands hersenen inslaan met een honkbalknuppel".
Interessant artikel in Trouw over de stikstofproblematiek:
Gelukkig verloopt dit dossier bij de zuiderburen net zo soepel:
Friek Verplicht 's nachts op stal...
Voor de grap, de definitie van weidemelk:
Weidemelk is melk afkomstig van boerderijen waar de koeien van het voorjaar tot in het najaar ten minste 120 dagen per jaar, minimaal 6 uur per dag in de wei lopen.
Vroeger was het op het platteland nog wel eens een sport om na een avondje zuipen een wei in te klimmen en slapende koeien om te duwen. Het blijkt wel dat maar weinigen dit daadwerkelijk hebben geprobeerd, gezien het feit dat de staand slapende koe een broodje aap is. Hoe dan ook, overdag zijn er tegenwoordig al weinig koeien buiten te bekennen en 's nachts al helemaal niet.
En het CDA gaat door de knietjes:
Het CDA wil dat de stikstofplannen van het kabinet worden aangepast. Dat zegt Tweede Kamerfractievoorzitter Heerma. "Binnen het CDA staat niet ter discussie dat er iets moet gebeuren, maar we zullen pleiten voor aanpassingen."
D66 moet gewoon z’n poot stijf blijven houden. Lijkt me een prima onderwerp voor de val van een kabinet en de exit van Rutte.
Linus
Hah, wat een losers.
Friek Moeten ze op zijn minst wachten tot het binnen de VVD ook begint te keten.
Friek Punt is ook wel dat de afgelopen jaren het effect van innovaties is overschat, terwijl die innovaties er echt wel waren.
Stel je verwacht door innovatie 60% te reduceren, en je gebruikt 40% van die ruimte om te groeien dan verwacht je dus een netto-afname van stikstof. Als die 60% echter 20% blijkt loopt de boel in de soep...
Innovatie zonder uitbreiding had een hoop gescheld. Dan had de kritische depositiewaarde ook omlaag gekund omdat er zich dan minder stikstof in de grond had opgehoopt.
janneke141
Zal lang duren zolang er geen opvolger is en Rutte gewoon door wil. Enige nadeel van een exit van Rutte is onze positie in Europa. Maar eigenlijk zie ik dat zo'n beetje als enige nadeel nog.
Sloggi Ik denk dat D66 politiek gezien nu echt geen verkiezingen kan gebruiken. Kaag is ontzettend impopulair, je hebt recent die interne affaire gehad en ze trekken op dit dossier ook echt geen stemmers - half Nederland vindt het vreselijk, en de mensen die zich druk maken over stikstof en de Habitatrichtlijn komen nu veel eerder bij Volt of een linkse partij uit.
Als D66 door wat water bij de wijn te doen CDA en VVD-achterbannen wat gerust kan stellen denk ik niet dat dat onverstandig is. Ik sluit trouwens ook niet uit dat de huidige maatregelen expres (te) hoog ingezet zijn om er later wat van af te snoepen. Ik denk overigens niet dat dat D66 zelf ook nog veel op gaat leveren electoraal, maar wie weet.