Stikstofissues
Whehe.
Wat een feest.
Manmanmanmanman deze mensen. Zet er dan onder "ruggegraatloze lobby'ist" in plaats van 'oud-Kamerlid'.
En dat argument van Oplaat slaat ook nergens op, trouwens. Nee, in de uitspraak staat geen stikstof; maar in het wetboek van Strafrecht staat ook niet letterlijk de tekst "iemands hersenen inslaan met een honkbalknuppel".
Interessant artikel in Trouw over de stikstofproblematiek:
Gelukkig verloopt dit dossier bij de zuiderburen net zo soepel:
Friek Verplicht 's nachts op stal...
Voor de grap, de definitie van weidemelk:
Weidemelk is melk afkomstig van boerderijen waar de koeien van het voorjaar tot in het najaar ten minste 120 dagen per jaar, minimaal 6 uur per dag in de wei lopen.
Vroeger was het op het platteland nog wel eens een sport om na een avondje zuipen een wei in te klimmen en slapende koeien om te duwen. Het blijkt wel dat maar weinigen dit daadwerkelijk hebben geprobeerd, gezien het feit dat de staand slapende koe een broodje aap is. Hoe dan ook, overdag zijn er tegenwoordig al weinig koeien buiten te bekennen en 's nachts al helemaal niet.
En het CDA gaat door de knietjes:
Het CDA wil dat de stikstofplannen van het kabinet worden aangepast. Dat zegt Tweede Kamerfractievoorzitter Heerma. "Binnen het CDA staat niet ter discussie dat er iets moet gebeuren, maar we zullen pleiten voor aanpassingen."
D66 moet gewoon z’n poot stijf blijven houden. Lijkt me een prima onderwerp voor de val van een kabinet en de exit van Rutte.
Linus
Hah, wat een losers.
Friek Moeten ze op zijn minst wachten tot het binnen de VVD ook begint te keten.
Friek Punt is ook wel dat de afgelopen jaren het effect van innovaties is overschat, terwijl die innovaties er echt wel waren.
Stel je verwacht door innovatie 60% te reduceren, en je gebruikt 40% van die ruimte om te groeien dan verwacht je dus een netto-afname van stikstof. Als die 60% echter 20% blijkt loopt de boel in de soep...
Innovatie zonder uitbreiding had een hoop gescheld. Dan had de kritische depositiewaarde ook omlaag gekund omdat er zich dan minder stikstof in de grond had opgehoopt.
janneke141
Zal lang duren zolang er geen opvolger is en Rutte gewoon door wil. Enige nadeel van een exit van Rutte is onze positie in Europa. Maar eigenlijk zie ik dat zo'n beetje als enige nadeel nog.
Sloggi Ik denk dat D66 politiek gezien nu echt geen verkiezingen kan gebruiken. Kaag is ontzettend impopulair, je hebt recent die interne affaire gehad en ze trekken op dit dossier ook echt geen stemmers - half Nederland vindt het vreselijk, en de mensen die zich druk maken over stikstof en de Habitatrichtlijn komen nu veel eerder bij Volt of een linkse partij uit.
Als D66 door wat water bij de wijn te doen CDA en VVD-achterbannen wat gerust kan stellen denk ik niet dat dat onverstandig is. Ik sluit trouwens ook niet uit dat de huidige maatregelen expres (te) hoog ingezet zijn om er later wat van af te snoepen. Ik denk overigens niet dat dat D66 zelf ook nog veel op gaat leveren electoraal, maar wie weet.
Linus
Als hierover opnieuw onderhandeld moet worden, zou dat de tweede keer worden voor de VVD tijdens kabinetten Rutte. Eerst de inkomensafhankelijke zorgpremie (valse start Rutte II) en nu mogelijk dit. Kunnen de verhalen over onbetrouwbare, terugonderhandelende linkse partijen ook definitief naar het rijk der fabelen.
tsjok Ik sluit trouwens ook niet uit dat de huidige maatregelen expres (te) hoog ingezet zijn om er later wat van af te snoepen.
Dat denk ik ook. Fraai overblijfsel van alle corona-debatten.
tsjok Ik sluit trouwens ook niet uit dat de huidige maatregelen expres (te) hoog ingezet zijn om er later wat van af te snoepen.
Dat denk ik eerlijk gezegd niet. Of de tactiek heeft zich aardig tegen de VVD gekeerd. Zo'n nederlaag op je congres lijd je niet voor je plezier, en dan trekt de concurrentie ook nog eens eerder de keutel in dan jij. Rutte lijdt hier alleen maar gezichtsverlies.
Hij is overigens wel weer verdacht stil. Hij hield niet eens een speech op het congres. Wat is eigenlijk wel chefsache bij hem, behalve als hij er goede sier mee kan maken?
- Edited
Ik vind trouwens alle acties bij elkaar toch aantonen dat demonstreren kan werken, mits je 1) intimideert, 2) de grenzen van de wet opzoekt of daar zelfs net overheen gaat, 3) veel media-aandacht genereert op basis van twee eerdergenoemde criteria en 4) eventueel een beetje geweld gebruikt.
Die lieve docenten maar daar staan op het Malieveld en met wat bordjes boe roepen en zichzelf emotioneel laten chanteren met 'denk toch aan je leerlingen'.
Reya Vraag het 20 docenten, en je krijgt waarschijnlijk 20 verschillende antwoorden. Maar die van jou zal er niet tussen zitten.
Volgens mij kun je als D66 beter gewoon de boel inpakken en helemaal niet meer mee gaan doen de volgende verkiezingen, als je nu nog enorme concessies wil gaan doen aan het regeringsbeleid omdat CDA moeilijk doet. Maar je weet het nooit.
Friek
Ik denk dat we het al een tijdje niet meer over demonstreren hebben, maar over intimideren, dreigen, en bedreigen.
Zo'n trekkerkaravaan naar Den Haag is/was ook weinig anders dan schade veroorzaken op een manier die niets met de inzet van het debat te maken heeft. Wanneer een verkeersinfarct wordt veroorzaakt door stakende OV-medewerkers, dan kun je er nog begrip voor opbrengen. Maar in het geval van de boeren heeft het nauwelijks een zijdlingse binding met de kern van het debat.
Gelukkig vallen ze nu gewoon hun buren lastig.
Net als dit. Volkomen legaal.
Sloggi Correct.
Het kabinet vindt de demonstratie die
veertig boeren met tractoren vrijdag
hielden bij het huis van minister Van
der Wal voor Natuur en Stikstof
onacceptabel.Maar het kabinet zegt ook
dat er weinig tegen te doen valt.
Staatssecretaris Van der Burg van
Justitie en Veiligheid zei in de Tweede
Kamer dat zo'n protest intimiderend
overkomt,maar dat dat geen wettelijke
basis vormt om ertegen op te treden.
Kamerleden wilden weten waarom het
protest bij Van der Wal niet kon worden
voorkomen.Van der Burg herhaalde dat de
politie het niet zag aankomen en geen
strafbaar feit constateerde.
Teletekst.
janneke141 Ja hier gaat het om het betreden van het spoor. Mag gewoon, geen probleem.
- Edited
Strafrecht:
Artikel 351
Hij die spoorweg- of elektriciteitswerken, geautomatiseerde werken of werken voor telecommunicatie, werken dienend tot waterkering, waterlozing, gas- of waterleiding of riolering, voor zover deze werken ten algemenen nutte gebezigd worden, dan wel goederen of werken ten behoeve van de landsverdediging, opzettelijk en wederrechtelijk vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt, onklaar maakt of weg maakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie.
Artikel 164
1Hij die opzettelijk gevaar veroorzaakt voor het verkeer door mechanische kracht over een spoorweg of voor het luchtverkeer, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Spoorwet:
Artikel 3
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de spoorweg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de spoorweg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Artikel 22
1Het is verboden:
a.anders dan als rechtmatige gebruiker in te grijpen in de bediening of de werking van installaties van de hoofdspoorweginfrastructuur;b.de hoofdspoorweginfrastructuur of delen daarvan te beschadigen, te vernielen, te verwijderen, af te breken, te verstoren, te verplaatsen of in enig opzicht te wijzigen;
c.zich op of langs gedeelten van een hoofdspoorweg, met uitzondering van een perron, die niet zijn gelegen in een gelijkvloerse kruising met een weg of in een voor het openbaar verkeer openstaande weg, te bevinden of daarop of daarlangs dieren te drijven of te laten lopen;
d.enige handeling op of nabij de hoofdspoorweg te verrichten waardoor het beheer van de hoofdspoorweginfrastructuur kan worden gehinderd of belemmerd
Ik dacht dat boeren hard werken was. Blijkbaar wel voldoende tijd om elke keer te demonstreren.