- Edited
Controversiële mening, maar ik vraag me af of dit wel iets is wat je als overheid op kunt of wilt lossen. Buiten het reguliere onderwijs om heb je als staat geen invloed op wat een ouder aan zijn kind leert, dat ligt wat mij betreft volledig in de privé-sfeer. Daarnaast lijkt het me praktisch onhaalbaar; als je even aanneemt dat de onderwijsinspectie alle weekendscholen kan controleren, wat dan? Ga je specifieke ideeën verbieden, en hoe handhaaf je dat?
Persoonlijk ben ik het totaal oneens met de hier verspreide denkbeelden, maar daar houdt het wat mij betreft ook wel op. Tot een bepaalde hoogte heb je als ouder het recht om je kind enge denkbeelden bij te (laten) brengen als de overheid daar verder niet bij betrokken is.
De enige weg die je zou kunnen bewandelen als je per se iets wil doen is via het strafrecht. Het lijkt mij zo op het eerste gezicht prima mogelijk om het verspreiden van de sharia te interpreteren als haatzaaien onder het huidige Nederlandse strafrecht. Dat zou wel een... pikante uitspraak zijn.
Daarnaast spreekt het artikel over bedreiging, dan moeten de slachtoffers gewoon aangifte doen natuurlijk. Daar heeft de onderwijsinspectie verder niet zo veel mee van doen.