janneke141 Goede vraag. Ik denk dat de motivatie er bij de leiding van die organisaties wel is, omdat die een meer overkoepelend beeld hebben van de situatie, maar deze salafistische weekendscholen zijn voor de gemiddelde moslim óók een ver-van-mijn-bed-show, waardoor de motivatie onder de gewone leden om hier actief iets tegen te doen niet heel hoog is. Dat, gecombineerd met het gevaar op represailles en een gebrek aan juridische ondersteuning maakt het lastig.
Het is onzin om dit bij de onderwijsinspectie neer te leggen. Het lijkt me hartstikke makkelijk om een weekendschool niet meer als school te laten kwalificeren en daar onder uit te komen. Klinkt meer als iets wat ergens tussen OCW en Justitie in valt. Die zullen toch echt de islamitische leiders hierin moeten ondersteunen. Ik heb zo'n vermoeden dat de meeste weekendscholen vastzitten aan islamitische culturele centra, dat is in ieder geval mijn ervaring. Een stap zou kunnen zijn geldstromen vanuit het buitenland naar culturele centra verboden wordt. Nooit begrepen waarom dat überhaupt zou mogen, maar goed, ik heb ook nooit begrepen waarom dat in de politiek ook mocht.