janneke141 Said Bouharrou van de Raad van Marokkaanse Moskeeën maakt zich ernstige zorgen over de invloed van het salafisme binnen het islamonderwijs in Nederland, die ook hij ziet groeien. "Het is vijf voor twaalf", zegt hij. Volgens Bouharrou maken verschillende Marokkaans-Nederlandse imams zich zorgen maar durven zij zich niet altijd uit te spreken uit angst voor represailles.
Salafisten zouden meer gematigde imams bedreigen en onder druk zetten. Vorig jaar bleek uit onderzoek van Nieuwsuur en NRC dat tientallen islamitische organisaties in Nederland de afgelopen jaren financiering kregen of aanvroegen uit de Golfstaten.
Die geldstromen zijn omstreden vanwege de zorg dat hiermee het salafisme naar Nederlandse gebedshuizen wordt geëxporteerd. De Tweede Kamer vraagt al jaren om transparantie over de geldstromen.
Hier zit de crux van het probleem en imo ook de ruimte voor een oplossing. Islamitische organisaties zitten hier ook niet op te wachten, maar kunnen niet opboksen tegen de steun die deze weekendscholen krijgen uit het buitenland. Een oplossing zit hem in het stremmen van de geldstroom uit het buitenland, maar dat gaat niet gebeuren. Dit vraagt om samenwerking met de grote islamitische organisaties, want de oplossing zal toch echt daar vandaan moeten komen denk ik. Beginnen met een kwaliteitsregistratie zou een stap kunnen zijn.
Ik heb als kind op een gematigde weekendschool gezeten en haat alles wat er mee te maken heeft, maar ik weet nog niet goed hoe je dit opgelost krijgt zonder in nutteloos bureaucratische onzin te vervallen.