Ah, dus na democratie zouden we nu als het Westen rechtsgang moeten gaan exporteren? Nee, dank je. Er zijn genoeg praktische bezwaren die een internationaal tribunaal en Guantanamo 2.0 onhaalbaar maken. Daarnaast is het de ultieme uiting van ongewenste Westerse bemoeienis en zul je het probleem alleen maar groter maken.
Als er sprake is van een dubbel paspoort, zou ik me kunnen vinden in het afnemen van de nationaliteit, maar dat voelt ook een beetje als "we trekken onze handen er van af, zoek het maar uit". Nog even afgezien van de vraag of het moreel ok is om de verantwoordelijkheid bij een ander land te leggen, kan ik me voorstellen dat je als regering die IS-gangers niet uit het oog wil verliezen met het oog op veiligheid.
Maar wat doen we met mensen zonder dubbel paspoort? Daar zullen er ook een handvol van zijn. Nationaliteit afpakken is geen optie, dus die zullen dan toch echt in Nederland berecht moeten worden, lijkt me.
Ik kan me voorstellen dat het juridisch ook wel wat problemen met zich meebrengt. Hoe bepaal waar iemand schuldig aan is? Neurenberg kan een leidraad zijn, maar er zal toch echt bewijsmateriaal moeten zijn over de wandaden die het individu gepleegd heeft. Het afreizen naar IS-gebied is moreel verwerpelijk en zou een strafbaar feit op zich kunnen zijn lijkt me, als je de intentie om het Westen schade aan te brengen meetelt. Het lijkt me alleen niet dat je puur op dat feit iemand de rest van zijn leven vast kunt zetten. We hoeven IS-strijders niet te geloven op het hele "ik wist van niets"-gebeuren, maar het lijkt me best lastig om er achter te komen wat er dan wél is gebeurd.
Al met al denk ik toch dat het helaas de verantwoordelijkheid van Nederland is om Nederlandse IS-gangers hier te berechten en (zwaar) te straffen. Ik kan me vinden in het afpakken van de nationaliteit bij een dubbel paspoort, maar denk dat je daarmee het probleem niet oplost.