tsjok Ik had jou gisteren al dezelfde vraag gesteld. Het is een interessant onderwerp. Gevoelsmatig zeg ik ook dat het land waar deze mensen hun wandaden hebben begaan ook het eerste recht moet hebben om deze mensen te vervolgen volgens hun normen. Ik ben een beetje verbaasd dat daar geen internationale jurisprudentie over is, maar ik neem direct aan dat het zo is.
Ik vermoed dat er de nodige doodstraffen worden uitgesproken, wat betekent Nederland geen onderdanen die erin slagen terug te komen naar Nederland gaat uitleveren aan de regeringen van Irak en Syrië. Derhalve is het beleid om niet actief te helpen om terug te komen, in mijn ogen moreel juist. Voor mensen met alleen een Nederlands paspoort is het helaas zo dat we hen de toegang tot ons land niet kunnen ontzeggen. Voor oorlogsmisdadigers met twee nationaliteiten is dat wat mij betreft minder vanzelfsprekend. Laten we ook maar eens voordeel hebben van het feit dat er landen zijn die actief het behoud van het paspoort van afkomst stimuleren.