- Edited
Nu kunnen we zoals de VVD “Haha, net goed!” denken. Toch is die houding niet vol te houden. Irak, Syrie, en ook de koerden, aangeslagen door de gruwelijke oorlog, zitten in hun maag met de strijders. En de wijze waarop ze ermee afrekenen zal vermoedelijk bepaald geen hoogstandje van mensenrechten worden. Hoe gruwelijk IS ook was, we kunnen het ook niet toestaan dat de aanhangers op dezelfde manier behandeld gaan worden. Al is het maar omdat een dergelijke afhandeling weer een voedingsbodem legt voor nieuwe aanwas voor IS. Bovendien garandeert het primitieve gevangenissysteem aldaar niet voldoende veiligheid voor onze wereldbevolking tegen deze bloedlinke mensen. De oplossing zal internationaal gezocht moeten worden. Westerse landen zouden Irak en Syrie moeten helpen om de IS-strijders te berechten en op te sluiten. Zowel financieel als met kennis. Organiseer en financier een tribunaal en sluit ze op in een speciale gevangenis die aan alle veiligheidseisen voldoet. In ruil daarvoor mogen eisen gesteld worden aan de wijze waarop met de strijders wordt omgegaan.
Het is voornamelijk een conflict in het Midden-Oosten en niet zozeer een conflict van het Westen. Waarom moet het Westen dit oplossen? Dat mensen vanuit het Westen zich hebben aangesloten bij die club psychopaten om een heilige oorlog te voeren is al reden genoeg ze nooit meer terug te nemen. De keuze is duidelijk, men verkiest het kalifaat met al zijn anti-democratische en gewelddadige aspecten boven de vrijheid die ze in het Westen genoten. Een grotere afwijzing kan ik mij niet bedenken. Ik zie er helemaal niets in om daar weer de betweterige Westerling uit te gaan hangen en met een vingertje te gaan vertellen hoe men het daar moet gaan doen. Het is een oorlogsgebied en de IS-strijders krijgen te maken met oorlogsrecht of rechtssystemen van de landen waar ze zich als een beest gedragen hebben.