GSbrder Dat lijken me allebei op het eerste gezicht geen verkeerde voorstellen. Ik heb het wetsvoorstel niet gelezen maar in het nieuwsartikel staat ook dat er uitzonderingen blijven waarbinnen tijdelijke contracten mogelijk blijven. Net als dat vóór Blok kon.
Normaliter worden dit soort dingen gedurende het wetgevingsproces ook wel toegevoegd. Zo zal de RvS advies geven, komt er mogelijk een consultatieronde en zullen meerdere debatten plaatsvinden. Als dit soort onvoorziene effecten (bv. studentenverhuur wordt zeer onaantrekkelijk en daardoor dreigt veel studentenaanbod te verdwijnen) er dan niet uitgehaald zijn is het juíst de taak van de EK om op de rem te trappen.
GSbrder (tijdelijke verhuur niet afschaffen, maar de prikkels wegnemen)
Hoezo prikkels wegnemen? De prikkel hier is extern, namelijk de exorbitant stijgende huizenprijzen. Zolang die stijgen (toegegeven, dat kan snel voorbij zijn als de ECB de rente fors verhoogt) zijn tijdelijke contracten een manier voor verhuurders om de huur met meer dan het maximum te verhogen. En dan nog zit je met een onwenselijke afhankelijkheid ten opzichte van je verhuurder, waardoor je als mondige huurder altijd het onderspit delft met een tijdelijk contract. Vergelijk het met flexbanen aan de onderkant van de arbeidsmarkt.
Ik ben daarom ook wel benieuwd naar de uitwerking van het puntenstelsel voor de vrije sector in het geval van tijdelijke contracten. Als je niet oplet heb je je huurverlaging maar sta je binnen een jaar weer op de keien omdat je contract niet wordt verlengd, en kan de verhuurder het gewoon weer bij de volgende proberen.
Juist als het gaat om je verblijfplaats heb je zekerheid nodig om een toekomst op te kunnen bouwen. Maar dat is marktdenken vs. mensdenken, daar gaan wij het niet over eens worden.