• Nieuws
  • Laat de wolf welkom zijn in ons land

Getemde wildernis
Vorige week begon Staatsbosbeheer met het afschieten van gezonde edelherten in de Oostvaardersplassen. Vanaf nu bepaalt de mens en niet de natuur wie er overleeft. Daarmee is een einde gekomen aan het levenswerk van ecoloog Frans Vera. Een reconstructie.

https://www.groene.nl/artikel/getemde-wildernis

Nog een goed artikel van de Groene over de sturende rol van de Nederlander in de Oostvaardersplassen.

Molurus Dat weet ik, staat ook in het boek wat ik aanhaal. Vraag is nu of dat iets slechts is.

Molurus

Kangals kunnen bij mijn weten wel huishonden zijn, maar eentje die is opgevoed als schapenwaakhond zou ik toch geen kinderen voeren.

Eur Hoe zou jij de dominante rol van de mens willen terugdringen? Mensen verplichten te stoppen met nadenken?

Het begint wat mij betreft bij het hardop vraagtekens zetten bij het idee dat deze planeet er alleen voor ons is. Dat is al een vrij moeizame stap, blijkt.

Onlangs zei ik op FOK! dat ik het leven van 1 enkele neushoorn waardevoller vind dan het leven van 1 enkele mens. Daar werd op gereageerd alsof ik iets heel immoreels zei. Elke discussie over de vraag hoe wij omgaan met onze rol in de leefomgeving werd alleen al daarmee totaal onmogelijk.

Overigens zal het beperken van onze rol een grote uitdaging zijn. Maar dat is wel mede dankzij dit soort taboes.

• Eur replied to this.

Eur

Als dieren erin slagen zich aan te passen lijkt dat me niet iets slechts. Als dieren gewoon geen levensruimte meer hebben omdat de mens totaal domineert, dan zet ik daar wel vraagtekens bij.

Ik ben een aantal keren naar Afrika geweest, de laatste stukjes echt wilde natuur vind je daar. En ik vind het echt een heel treurige gedachte dat ook dat laatste stukje over honderd jaar zeer waarschijnlijk compleet kapot is gemaakt.

Drietebuul
      Die wolven hobbelen dan wel gewoon ook naar de Veluwe, en naar het Groene Hart. Nederland is gewoon erg klein, als je de actieradius van een wolf erop projecteert.

Molurus Maar daarmee dring je de dominante rol van de mens toch niet terug? Een paternalistische houding richting dieren betekent toch net zo goed dat wij als mens een dominante rol hebben in hun leven?

sigme
          Met name Pyrenese berghonden schijnen, mits goed opgevoed, erg goed in staat te zijn om zelfstandig gevaar te herkennen. Met hun dikke vacht en zelfstandige werkwijze kun je die prima alleen laten. Ze worden als het ware onderdeel van de kudde. Mocht je Golden Retriever onaangelijnd wat schapen op gaan jagen/bijten, dan kun je hem inderdaad zomaar kwijt raken. Maar ik vind niet dat je schapenboeren hun recht op bescherming van de kudde maar moet gaan ontnemen omdat sommige hondeneigenaren te onverantwoordelijk zijn om hun hond aangelijnd te houden.

Eur Maar daarmee dring je de dominante rol van de mens toch niet terug? Een paternalistische houding richting dieren betekent toch net zo goed dat wij als mens een dominante rol hebben in hun leven?

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik zeg alleen: willen wij serieus nadenken over hoe wij onze dominante rol zouden kunnen terugdringen, dan zullen we wel eerst afmoeten van het idee dat die dominante rol heilig is. Anders is daarover nadenken volstrekt zinloos.

• Tem replied to this.

sigme

Dat is dan toch ook niet direct een probleem? Het ging mij er om dat we -in Nederland- de wolf volgens mij weinig te bieden hebben. Als we een flink stuk grond vrij laten om te verwilderen, en sommige wolven af en toe een uitstapje maken naar de Veluwe, vind ik het prima. Maar dan hebben ze in ieder geval een "uitvalsbasis".

Molurus Voor mij persoonlijk is een wolf zelfs meer waard dan een mens, puur vanwege het gigantische verschil in aantallen

Ja, daar staan we dan wel lijnrecht tegenover elkaar. Als je op basis van aantallen de meerwaarde van wezens gaat sorteren ben ik je wel kwijt inderdaad.

En inderdaad, ik zie de mens superieur wanneer je dat afzet tegen dieren. Simpelweg omdat wij ieder dier kunnen verslaan, of dat nu met een wapen is of niet maakt niet zoveel uit. Dit maakt het dat de mens bovenaan de voedselketen staat. Dus als je wil redeneren over in de geest wat natuur is, dan wint de mens het by far van de wolf.

Haha, ik zie al allemaal actiegroepen met spandoeken bij de grens. "Je bent welkom Wolf! <3"

Tem
                  Pas maar op, het zijn enkele jonge mannetjes die de grens over komen. Die komen onze dochters verkrachten!

• Tem replied to this.

Net als die hemeltergende figuren die staan te demonstreren omdat een paar herten worden afgeschoten.

Molurus dan zullen we wel eerst afmoeten van het idee dat die dominante rol heilig is

Volgens mij wil ieder dier overleven. Als dat inhoudt dat ze uiteindelijk zichzelf vernietigen is nogal ondergeschikt aan het instinct. Dit houdt automatisch in dat het sterkste dier zal overleven omdat hij geen natuurlijke vijanden heeft. Dus die dominantie zal altijd een heilige en belangrijke rol spelen bij ieder dier, en zo ook de mens.

Drietebuul
                    Oh. Nou ja, ik denk dat de lokale inwoners van Noord Oost Groningen zullen vinden dat ze ook recht hebben op een veilige leefomgeving. Dus het lost de problemen niet op. Het lijkt me ook niet nodig om een mooi wolvenreservaat te bouwen. De wolven komen wel. Of niet. En ze zien zelf wel of ze ergens willen vestigen in dit kikkerland. De verwachting is dat ze dat wel zullen doen.

• Duke replied to this.

Drietebuul
                      Tsja, toen ik door de Pyreneeën wandelde, werd er toch stevig gewaarschuwd voor deze honden. Want ze happen niet enkel in Golden Retrievers die achter een schaap aan rennen, ze happen ook in mooie malse mensenkuiten. Zeggen ze, ik heb geen enkele hapgrage hond getroffen in het buitenland.

sigme

Ze lijken zich inderdaad al min of meer gevestigd te hebben.

Tem Zo logisch is dat helemaal niet. Het heeft er ook mee te maken dat Nederland plat is (en dus relatief makkelijk kon worden ontgonnen) en dat we de landbouw en veeteelt heel belangrijk vinden.

Hong Kong heeft bijv. een 10x zo hoge bevolkingsdichtheid als Nederland en bestaat toch voor driekwart uit natuur. Dat komt natuurlijk ook doordat op de berghellingen geen landbouw mogelijk is, maar dat Nederland als “postzegel” geen plek voor natuur zou hebben klopt echt niet.

En eigenlijk bereiden we met het gebrek aan natuur zelfs onze eigen ondergang voor. Ik las laatst bijv. dat het Verdronken Land van Saeftinge door sedimentafzettingen nog steeds op zeeniveau ligt, terwijl het land achter de dijk steeds verder inklinkt en daalt.