• Nieuws
  • Laat de wolf welkom zijn in ons land

https://polcafe.nl/2019/02/01/laat-de-wolf-welkom-zijn-in-ons-land/

Het werd al jaren voorspeld maar nu lijkt het toch uit te komen. De wolf lijkt weer terug in ons land. Nadat in 1881 de laatste werd doodgeschoten is het tot de verbeelding sprekende dier weer een onderdeel van onze natuur. Een mooie triomf voor ons natuurbeheer.

Niet iedereen is er blij mee. Veehouders zullen met argusogen kijken naar deze nieuwe vijand van hun beesten. En ook Seger van Voorst tot Voorst, directeur van natuurpark de hoge veluwe, vind de wolven niet op hun plek hier. Bang dat ze zijn kudde moeflons op zullen peuzelen. Dus als het aan hem ligt zijn ze niet welkom en moeten ze zelfs worden afgeschoten. Wel bijzonder dat een directeur van een natuurpark graag kunstmatig dieren buiten de deur wil houden om ander dieren die hier kunstmatig aanwezig zijn erin te houden. Moeflons komen van origine namelijk helemaal niet in Nederland voor.

Geef de wolf een kans. In ons aangeharkte land is een dier dat er buiten alle van bovenaf geregelde natuur is, een mooie aanvulling. Wellicht zijn ze meer welkom bij de Oostvaardersplassen. Dat kan mogelijk zorgen dat het overschot aan herten daar naar beneden gaat op een manier die minder weerstand opwekt.

Mee eens. Zonder IJzeren Gordijn was ie waarschijnlijk al veel eerder terug geweest.

Ik heet ze van harte welkom. Hoe natuurlijker de natuur, hoe beter. Maar ik kan me voorstellen dat de wolf zelf niet zo op zijn plek zal zijn. Ik heb namelijk het gevoel dat we in Nederland "niet zo goed zijn" met natuur. We zijn ontzettend dichtbebouwd stadsstaatje en het natuurbeheer lijkt vaak wat knullig (zie Oostvaardersplassen). Zo vraag ik me af of de wolf dat wel moet willen, zich zomaar even settelen in Nederland.

Hier zijn geen honderden hectaren wilde natuur, waar een roedel wolven ongestoord zijn gang kan gaan. De gebieden die eventueel geschikt zouden zijn lijken mij allemaal doorkruist worden door autosnelwegen en spoorbanen. Volgens mij ligt dat plan voor een natuurnetwerk ook al een tijdje op zijn gat. En dan is het nog wachten tot er voor de eerste keer een puppy, kitten, of kinderboerderijschaapje wordt verscheurd door een wilde wolf, en dan komen de kortpittige kapsels in opstand.

Mwah, ik ben vorig jaar lopend Frankrijk doorkruist, ik bezit in Spanje een lapje grond temidden van een gebied dat voor de helft ontgonnen en voor de helft onontgonnen is.
In 2 maanden Frankrijk in de buitenlucht lopend door landbouw en natuur, ben ik welgeteld 1 (één) hert, 5 konijnen, 1 doodgereden zwijn, en een handvol eekhoorns tegen gekomen.

Op het stuk snelweg Assen - Groningen zie ik in een week meer wild dan dat. Levend en al.
Zo slecht doen we het in Nederland niet, met ons wild. Het kan vast veel beter, maar we hebben relatief veel (zichtbaar) wild.

Dat van die wolven, tsja. In mijn hoek (hobbyschapenhouderij) is er veel aandacht voor. Ik ben er niet zo bang voor, maar ik zou toch ook niet de ogen ervoor willen sluiten dat mensen van oudsher er veel belang aan hechtten om alle wolven uit te roeien. Die hadden daar echt redenen voor, en die wolven zijn niet tot inkeer gekomen ofzo. Dus ik moet nog zien dat dat blijvend goed gaat - aan de mensenzijde.

Op een gegeven moment zullen bepaalde figuren het heft ook wel in eigen hand gaan nemen...
Maar wat mij betreft is de wolf welkom.

En klein en wat groter wild zat in Nederland inderdaad. Daarvoor kan een wat grotere predator ook geen kwaad.

De ellende met die OVP is dat het er een hek om staat. Die beesten binnen dat hek zouden daar écht niet dom gaan staan verhongeren als ze gewoon naar de naastgelegen grazige weide konden lopen.
Da's dan ook gelijk het probleem met wolven er wel of niet in. Die wolven komen er niet zomaar in, want hek.
Help je de wolf een handje, dan komen de wolven er niet uit. Want hek.
Het is echt flauwe 'natuur' om in een goudvissenkom een piranha los te laten.
Een roofdier en prooidier in 1 hok kent maar 1 afloop. Dat kan iets langer of iets korter duren, en dan zijn ze beide dood. Het prooidier is op en het roofdier sterft van de honger.

De wolf een kans geven vind ik wel een hilarische gedachtengang. Net of het een soort draaideurcrimineel is die zijn leven zou beteren en geen kipjes of geitjes van particulieren meer zal oppeuzelen.

Je hoeft ze niet uit te roeien wat mij betreft maar wanneer een veehouder op een ochtend ziet dat zijn dieren verscheurt in het weiland liggen zal ik niet verontwaardigd zijn dat hij die wolf afknalt.

Tem

Het vergt inderdaad wat aanpassing over en weer ?

• Tem replied to this.

Duke

Exact. En daar zit voor mij wel de achterdocht. Veel van die voorstanders en dierenliefhebbers hebben een raar soort idee van natuur waarbij ieder dier wordt beschouwd als knuffeldier. De natuur is wreed, hard en meedogenloos. Dat wordt nog wel eens vergeten wanneer je ziet dat mensen met beren en tijgers denken selfies te maken :')

• Duke replied to this.

Tem

Tja, die mensen moeten maar lekker naar de kinderboerderij gaan ?

Prachtige dieren. Als er geen plaats voor is dan maken we maar plaats.

Tem Je hoeft ze niet uit te roeien wat mij betreft maar wanneer een veehouder op een ochtend ziet dat zijn dieren verscheurt in het weiland liggen zal ik niet verontwaardigd zijn dat hij die wolf afknalt.

Tot de dag dat een schaap weet hoe hij een geweer moet gebruiken en de boer afschiet wanneer z'n familie wordt afgevoerd naar het slachthuis. Of is dat ook OK? ?

Maar even zonder dollen: die veehouder mag die wolf niet afschieten, dat is momenteel strafbaar en wat mij betreft blijft het dat ook. Zet maar een hek om je land of train wat waakhonden.

Sowieso begrijp ik dat gezeur over de gevaren voor veehouders niet zo. In termen van aantallen gaat dat momenteel echt nergens over. Wolven pakken voornamelijk wilde zwijnen, waar er veel te veel van zijn.

Tem
            Nouja, zo'n wolf vervult ook een belangrijke rol in het ecosysteem. Zie dit bekende filmpje:

De vraag waar wij voor staan is volgens mij meer of we onszelf als één grote stad met her en der wat parkjes zien, of dat we ook daadwerkelijke natuur willen (en alle voor- en nadelen die dat met zich meebrengt).

Kies je voor dat laatste, dan dien je ook op te treden tegen schapenhouders die wolven afschieten. Bied een redelijke compensatie vanuit het rijk voor een gedood schaap. Stimuleer initiatieven die op diervriendelijke wijze wolven op afstand houden (al vraag ik me af of de schapenhouderij in Nederland qua gebruikt landoppervlak van dermate grote omvang is dat een Pyrenese berghond of een Kangal daar nuttig bij is).

Het gaat vaak al meteen over economische belangen. Veehouders die bang zijn inkomsten te verliezen, belastingbetalers die bang zijn op te moeten draaien voor de compensatiebetalingen aan die veehouders, jagers die bang zijn voor extra "concurrentie" voor "hun" wild. Maar volgens mij is het meer een kwestie van de mindset. Willen wij met de natuur leven (en daar een bepaalde prijs voor betalen), of willen wij in een veilig gereguleerde stadsstaat wonen?

sigme De ellende met die OVP is dat het er een hek om staat. Die beesten binnen dat hek zouden daar écht niet dom gaan staan verhongeren als ze gewoon naar de naastgelegen grazige weide konden lopen.
            Da's dan ook gelijk het probleem met wolven er wel of niet in. Die wolven komen er niet zomaar in, want hek.
            Help je de wolf een handje, dan komen de wolven er niet uit. Want hek.
            Het is echt flauwe 'natuur' om in een goudvissenkom een piranha los te laten.
            Een roofdier en prooidier in 1 hok kent maar 1 afloop. Dat kan iets langer of iets korter duren, en dan zijn ze beide dood. Het prooidier is op en het roofdier sterft van de honger.

Dat bedoel ik ook met de knulligheid van het Nederlandse natuurbeheer. We tekenen in een bestemmingsplan een paar vakjes. Hier wonen, dáár een paar winkels, hier wat industrie, en dit vakje is natuur. Zo werkt het allemaal toch niet? Kunstmatig gemaakte, of kunstmatig in stand gehouden natuur is geen natuur.

Molurus Tot de dag dat een schaap weet hoe hij een geweer moet gebruiken en de boer afschiet wanneer z'n familie wordt afgevoerd naar het slachthuis. Of is dat ook OK? ?

Vind dit sowieso maar een rare vergelijking.

Molurus
                Statistisch gezien zijn die paar schapen die worden gegrepen door wolven ook niet zo gek veel. Ik las laatst dat statistiek dat er elk jaar duizenden schapen in Nederland de dood vinden door niet-aangelijnde honden en vossen. Al denk ik dat die vossen zich voornamelijk op lammeren zullen richten.

Drietebuul De vraag waar wij voor staan is volgens mij meer of we onszelf als één grote stad met her en der wat parkjes zien

Dit lijkt mij nogal logisch op die postzegel wat we Nederland noemen.

Tem

De kern is dat ik niet zou weten waarom het argument de ene kant op wel zou werken maar de andere kant op niet. Tenzij je vindt dat mensen (en hun eigendommen) in absolute morele zin meer waard zijn dan wolven, maar dat kan dan niet zonder onderbouwing blijven wat mij betreft.

Voor mij persoonlijk is een wolf zelfs meer waard dan een mens, puur vanwege het gigantische verschil in aantallen.

• Tem replied to this.

Drietebuul

Ik heb wel eens een bedelende vos gezien bij een snackbar in de buurt van hoek van holland. Maar eerlijk gezegd kan ik me weinig voorstellen bij een vos die een volwassen schaap aanvalt. Vossen zijn best wel klein in verhouding tot wolven.

Tem Ja, het is best wel een illusie dat we in Nederland een landschap kunnen creëren waar de natuur volledig (of zoveel mogelijk) gevrijwaard is van menselijke invloeden. De mens is overal en verstoort het oorspronkelijke gedrag van de dieren volledig.