Tem
Nouja, zo'n wolf vervult ook een belangrijke rol in het ecosysteem. Zie dit bekende filmpje:
De vraag waar wij voor staan is volgens mij meer of we onszelf als één grote stad met her en der wat parkjes zien, of dat we ook daadwerkelijke natuur willen (en alle voor- en nadelen die dat met zich meebrengt).
Kies je voor dat laatste, dan dien je ook op te treden tegen schapenhouders die wolven afschieten. Bied een redelijke compensatie vanuit het rijk voor een gedood schaap. Stimuleer initiatieven die op diervriendelijke wijze wolven op afstand houden (al vraag ik me af of de schapenhouderij in Nederland qua gebruikt landoppervlak van dermate grote omvang is dat een Pyrenese berghond of een Kangal daar nuttig bij is).
Het gaat vaak al meteen over economische belangen. Veehouders die bang zijn inkomsten te verliezen, belastingbetalers die bang zijn op te moeten draaien voor de compensatiebetalingen aan die veehouders, jagers die bang zijn voor extra "concurrentie" voor "hun" wild. Maar volgens mij is het meer een kwestie van de mindset. Willen wij met de natuur leven (en daar een bepaalde prijs voor betalen), of willen wij in een veilig gereguleerde stadsstaat wonen?
sigme De ellende met die OVP is dat het er een hek om staat. Die beesten binnen dat hek zouden daar écht niet dom gaan staan verhongeren als ze gewoon naar de naastgelegen grazige weide konden lopen.
Da's dan ook gelijk het probleem met wolven er wel of niet in. Die wolven komen er niet zomaar in, want hek.
Help je de wolf een handje, dan komen de wolven er niet uit. Want hek.
Het is echt flauwe 'natuur' om in een goudvissenkom een piranha los te laten.
Een roofdier en prooidier in 1 hok kent maar 1 afloop. Dat kan iets langer of iets korter duren, en dan zijn ze beide dood. Het prooidier is op en het roofdier sterft van de honger.
Dat bedoel ik ook met de knulligheid van het Nederlandse natuurbeheer. We tekenen in een bestemmingsplan een paar vakjes. Hier wonen, dáár een paar winkels, hier wat industrie, en dit vakje is natuur. Zo werkt het allemaal toch niet? Kunstmatig gemaakte, of kunstmatig in stand gehouden natuur is geen natuur.