• Nieuws
  • Laat de wolf welkom zijn in ons land

Tem

Tja, die mensen moeten maar lekker naar de kinderboerderij gaan ?

Prachtige dieren. Als er geen plaats voor is dan maken we maar plaats.

Tem Je hoeft ze niet uit te roeien wat mij betreft maar wanneer een veehouder op een ochtend ziet dat zijn dieren verscheurt in het weiland liggen zal ik niet verontwaardigd zijn dat hij die wolf afknalt.

Tot de dag dat een schaap weet hoe hij een geweer moet gebruiken en de boer afschiet wanneer z'n familie wordt afgevoerd naar het slachthuis. Of is dat ook OK? ?

Maar even zonder dollen: die veehouder mag die wolf niet afschieten, dat is momenteel strafbaar en wat mij betreft blijft het dat ook. Zet maar een hek om je land of train wat waakhonden.

Sowieso begrijp ik dat gezeur over de gevaren voor veehouders niet zo. In termen van aantallen gaat dat momenteel echt nergens over. Wolven pakken voornamelijk wilde zwijnen, waar er veel te veel van zijn.

Tem
    Nouja, zo'n wolf vervult ook een belangrijke rol in het ecosysteem. Zie dit bekende filmpje:

De vraag waar wij voor staan is volgens mij meer of we onszelf als één grote stad met her en der wat parkjes zien, of dat we ook daadwerkelijke natuur willen (en alle voor- en nadelen die dat met zich meebrengt).

Kies je voor dat laatste, dan dien je ook op te treden tegen schapenhouders die wolven afschieten. Bied een redelijke compensatie vanuit het rijk voor een gedood schaap. Stimuleer initiatieven die op diervriendelijke wijze wolven op afstand houden (al vraag ik me af of de schapenhouderij in Nederland qua gebruikt landoppervlak van dermate grote omvang is dat een Pyrenese berghond of een Kangal daar nuttig bij is).

Het gaat vaak al meteen over economische belangen. Veehouders die bang zijn inkomsten te verliezen, belastingbetalers die bang zijn op te moeten draaien voor de compensatiebetalingen aan die veehouders, jagers die bang zijn voor extra "concurrentie" voor "hun" wild. Maar volgens mij is het meer een kwestie van de mindset. Willen wij met de natuur leven (en daar een bepaalde prijs voor betalen), of willen wij in een veilig gereguleerde stadsstaat wonen?

sigme De ellende met die OVP is dat het er een hek om staat. Die beesten binnen dat hek zouden daar écht niet dom gaan staan verhongeren als ze gewoon naar de naastgelegen grazige weide konden lopen.
    Da's dan ook gelijk het probleem met wolven er wel of niet in. Die wolven komen er niet zomaar in, want hek.
    Help je de wolf een handje, dan komen de wolven er niet uit. Want hek.
    Het is echt flauwe 'natuur' om in een goudvissenkom een piranha los te laten.
    Een roofdier en prooidier in 1 hok kent maar 1 afloop. Dat kan iets langer of iets korter duren, en dan zijn ze beide dood. Het prooidier is op en het roofdier sterft van de honger.

Dat bedoel ik ook met de knulligheid van het Nederlandse natuurbeheer. We tekenen in een bestemmingsplan een paar vakjes. Hier wonen, dáár een paar winkels, hier wat industrie, en dit vakje is natuur. Zo werkt het allemaal toch niet? Kunstmatig gemaakte, of kunstmatig in stand gehouden natuur is geen natuur.

Molurus Tot de dag dat een schaap weet hoe hij een geweer moet gebruiken en de boer afschiet wanneer z'n familie wordt afgevoerd naar het slachthuis. Of is dat ook OK? ?

Vind dit sowieso maar een rare vergelijking.

Molurus
        Statistisch gezien zijn die paar schapen die worden gegrepen door wolven ook niet zo gek veel. Ik las laatst dat statistiek dat er elk jaar duizenden schapen in Nederland de dood vinden door niet-aangelijnde honden en vossen. Al denk ik dat die vossen zich voornamelijk op lammeren zullen richten.

Drietebuul De vraag waar wij voor staan is volgens mij meer of we onszelf als één grote stad met her en der wat parkjes zien

Dit lijkt mij nogal logisch op die postzegel wat we Nederland noemen.

Tem

De kern is dat ik niet zou weten waarom het argument de ene kant op wel zou werken maar de andere kant op niet. Tenzij je vindt dat mensen (en hun eigendommen) in absolute morele zin meer waard zijn dan wolven, maar dat kan dan niet zonder onderbouwing blijven wat mij betreft.

Voor mij persoonlijk is een wolf zelfs meer waard dan een mens, puur vanwege het gigantische verschil in aantallen.

• Tem replied to this.

Drietebuul

Ik heb wel eens een bedelende vos gezien bij een snackbar in de buurt van hoek van holland. Maar eerlijk gezegd kan ik me weinig voorstellen bij een vos die een volwassen schaap aanvalt. Vossen zijn best wel klein in verhouding tot wolven.

Tem Ja, het is best wel een illusie dat we in Nederland een landschap kunnen creëren waar de natuur volledig (of zoveel mogelijk) gevrijwaard is van menselijke invloeden. De mens is overal en verstoort het oorspronkelijke gedrag van de dieren volledig.

Drietebuul al vraag ik me af of de schapenhouderij in Nederland qua gebruikt landoppervlak van dermate grote omvang is dat een Pyrenese berghond of een Kangal daar nuttig bij is

Ten eerste kunnen wij dat sentimenteel helemaal niet aan, want die hond is dag en nacht alleen, en gewoonlijk zonder beschutting. Ten tweede gaan dergelijke beesten brave golden retrievers, nieuwsgierige kleuters, stoere pubers en domme volwassenen ernstig beschadigen. Tenzij je ze binnen een groot hoog hek zet, maar dan zijn ze ook overbodig.

Eur

Dan nog kun je best een mening hebben over de wenselijkheid van de dominante rol van de mens. Dat die er is wil nog niet zeggen dat dat goed is.

• Eur replied to this.

Enigszins parallel aan deze discussie heb ik laatst dit boek gelezen, over hoe de stad als omgeving het gedrag en uiterlijk van dieren verandert.

Heel fascinerend, en ik denk dat we ons als mensen beter kunnen zien als onderdeel van de natuur dan als een volledig aparte entiteit.

sigme

Dat heb ik nav de eindeloze posts van polderturk daarover eens opgezocht, maar Kangals schijnen best wel kindvriendelijk te zijn.

Niet dat ik er een voorstander van ben om honden dag en nacht buiten te laten. Die vinden kutweer net zo kut als wij. Bovendien is er niet daadwerkelijk een reeel risico dat wolven je schaapjes aanvallen. Het gebeurt, maar echt zeer sporadisch. Niet genoeg voor drastische maatregelen.

Molurus Hoe zou jij de dominante rol van de mens willen terugdringen? Mensen verplichten te stoppen met nadenken?

Verder is de wolf domweg een beschermd dier, Europees. Nederland heeft geen mogelijkheid om zichzelf daarin een uitzonderingspositie te geven (het is onderzocht door het ministerie). In Nederland wordt dergelijke bescherming heel serieus genomen, natuurbeschermingsorganisatie gaan het echt niet laten gebeuren dat we wolven doodschieten ietwat door de vingers zien.

Tem
                          Nouja, wat mij betreft laat je ergens in Noord-Oost Groningen op een paar honderd hectare de natuur lekker zijn ding doen. Wat kleinschalige landbouw er tussen, voor de liefhebber. Kun je prima een paar wolven hun ding laten doen.

Ik hou me ook niet de illusie dat er in het Vondelpark op een dag wilde wolven zullen zitten.

Eur

Met name bij vogels heeft de bebouwde kom een enorme invloed gehad op het gedrag. Bijvoorbeeld bij het geluid dat mussen maken, en vogels als kraaien en kauwtjes die het verkeer gebruiken om nootjes te kraken.

• Eur replied to this.

Getemde wildernis
                              Vorige week begon Staatsbosbeheer met het afschieten van gezonde edelherten in de Oostvaardersplassen. Vanaf nu bepaalt de mens en niet de natuur wie er overleeft. Daarmee is een einde gekomen aan het levenswerk van ecoloog Frans Vera. Een reconstructie.

https://www.groene.nl/artikel/getemde-wildernis

Nog een goed artikel van de Groene over de sturende rol van de Nederlander in de Oostvaardersplassen.

Molurus Dat weet ik, staat ook in het boek wat ik aanhaal. Vraag is nu of dat iets slechts is.