Drietebuul De vraag waar wij voor staan is volgens mij meer of we onszelf als één grote stad met her en der wat parkjes zien
Dit lijkt mij nogal logisch op die postzegel wat we Nederland noemen.
Drietebuul De vraag waar wij voor staan is volgens mij meer of we onszelf als één grote stad met her en der wat parkjes zien
Dit lijkt mij nogal logisch op die postzegel wat we Nederland noemen.
De kern is dat ik niet zou weten waarom het argument de ene kant op wel zou werken maar de andere kant op niet. Tenzij je vindt dat mensen (en hun eigendommen) in absolute morele zin meer waard zijn dan wolven, maar dat kan dan niet zonder onderbouwing blijven wat mij betreft.
Voor mij persoonlijk is een wolf zelfs meer waard dan een mens, puur vanwege het gigantische verschil in aantallen.
Ik heb wel eens een bedelende vos gezien bij een snackbar in de buurt van hoek van holland. Maar eerlijk gezegd kan ik me weinig voorstellen bij een vos die een volwassen schaap aanvalt. Vossen zijn best wel klein in verhouding tot wolven.
Drietebuul al vraag ik me af of de schapenhouderij in Nederland qua gebruikt landoppervlak van dermate grote omvang is dat een Pyrenese berghond of een Kangal daar nuttig bij is
Ten eerste kunnen wij dat sentimenteel helemaal niet aan, want die hond is dag en nacht alleen, en gewoonlijk zonder beschutting. Ten tweede gaan dergelijke beesten brave golden retrievers, nieuwsgierige kleuters, stoere pubers en domme volwassenen ernstig beschadigen. Tenzij je ze binnen een groot hoog hek zet, maar dan zijn ze ook overbodig.
Enigszins parallel aan deze discussie heb ik laatst dit boek gelezen, over hoe de stad als omgeving het gedrag en uiterlijk van dieren verandert.
Heel fascinerend, en ik denk dat we ons als mensen beter kunnen zien als onderdeel van de natuur dan als een volledig aparte entiteit.
Dat heb ik nav de eindeloze posts van polderturk daarover eens opgezocht, maar Kangals schijnen best wel kindvriendelijk te zijn.
Niet dat ik er een voorstander van ben om honden dag en nacht buiten te laten. Die vinden kutweer net zo kut als wij. Bovendien is er niet daadwerkelijk een reeel risico dat wolven je schaapjes aanvallen. Het gebeurt, maar echt zeer sporadisch. Niet genoeg voor drastische maatregelen.
Verder is de wolf domweg een beschermd dier, Europees. Nederland heeft geen mogelijkheid om zichzelf daarin een uitzonderingspositie te geven (het is onderzocht door het ministerie). In Nederland wordt dergelijke bescherming heel serieus genomen, natuurbeschermingsorganisatie gaan het echt niet laten gebeuren dat we wolven doodschieten ietwat door de vingers zien.
Tem
Nouja, wat mij betreft laat je ergens in Noord-Oost Groningen op een paar honderd hectare de natuur lekker zijn ding doen. Wat kleinschalige landbouw er tussen, voor de liefhebber. Kun je prima een paar wolven hun ding laten doen.
Ik hou me ook niet de illusie dat er in het Vondelpark op een dag wilde wolven zullen zitten.
Getemde wildernis
Vorige week begon Staatsbosbeheer met het afschieten van gezonde edelherten in de Oostvaardersplassen. Vanaf nu bepaalt de mens en niet de natuur wie er overleeft. Daarmee is een einde gekomen aan het levenswerk van ecoloog Frans Vera. Een reconstructie.
https://www.groene.nl/artikel/getemde-wildernis
Nog een goed artikel van de Groene over de sturende rol van de Nederlander in de Oostvaardersplassen.
Eur Hoe zou jij de dominante rol van de mens willen terugdringen? Mensen verplichten te stoppen met nadenken?
Het begint wat mij betreft bij het hardop vraagtekens zetten bij het idee dat deze planeet er alleen voor ons is. Dat is al een vrij moeizame stap, blijkt.
Onlangs zei ik op FOK! dat ik het leven van 1 enkele neushoorn waardevoller vind dan het leven van 1 enkele mens. Daar werd op gereageerd alsof ik iets heel immoreels zei. Elke discussie over de vraag hoe wij omgaan met onze rol in de leefomgeving werd alleen al daarmee totaal onmogelijk.
Overigens zal het beperken van onze rol een grote uitdaging zijn. Maar dat is wel mede dankzij dit soort taboes.
Als dieren erin slagen zich aan te passen lijkt dat me niet iets slechts. Als dieren gewoon geen levensruimte meer hebben omdat de mens totaal domineert, dan zet ik daar wel vraagtekens bij.
Ik ben een aantal keren naar Afrika geweest, de laatste stukjes echt wilde natuur vind je daar. En ik vind het echt een heel treurige gedachte dat ook dat laatste stukje over honderd jaar zeer waarschijnlijk compleet kapot is gemaakt.
Drietebuul
Die wolven hobbelen dan wel gewoon ook naar de Veluwe, en naar het Groene Hart. Nederland is gewoon erg klein, als je de actieradius van een wolf erop projecteert.
sigme
Met name Pyrenese berghonden schijnen, mits goed opgevoed, erg goed in staat te zijn om zelfstandig gevaar te herkennen. Met hun dikke vacht en zelfstandige werkwijze kun je die prima alleen laten. Ze worden als het ware onderdeel van de kudde. Mocht je Golden Retriever onaangelijnd wat schapen op gaan jagen/bijten, dan kun je hem inderdaad zomaar kwijt raken. Maar ik vind niet dat je schapenboeren hun recht op bescherming van de kudde maar moet gaan ontnemen omdat sommige hondeneigenaren te onverantwoordelijk zijn om hun hond aangelijnd te houden.