Sinds enkele weken weer volop verslingerd aan Cataclysm: Dark Days Ahead. Eén van die games waar ik maar naar terug blijf komen.
Je moet overleven na de apocalyps, de wereld is naar de tyfus en wordt bevolkt door zombies en demonen. Er zijn geen graphics (er zijn wat tilesets die ASCII vertalen naar iconen), maar de gameplay is bizar diep. Je begint met niet meer dan de kleding aan je lijf, de rest moet je vinden en maken. Van simpele gehoorbescherming wanneer je een pistool afvuurt tot complete tanks, alles is van de grond af op te bouwen. Het speelt verder als een roguelike. Je hebt maar één leven, dood is dood en je speelt turn-based in een random gegenereerde wereld. Hierdoor moet je heel goed nadenken over elke stap die je neemt en vluchten is vaak een betere optie dan het gevecht aan gaan. Je kunt het spel overigens niet 'winnen'. Er is geen doel anders dan zo lang mogelijk overleven. Maar door de idioot uitgebreide gameplay kun je het praktisch eeuwig blijven spelen.
Het is een open source game die door de community wordt ontwikkeld op een bizar hoge snelheid met 4 tot 5 commits per dag. Iedereen die C++ kan, kan zijn eigen pull requests inschieten en discussies over features worden in het openbaar gevoerd.
De game is uiteraard gratis. Zo. Tot zover mijn enthousiasme over deze game ?
https://cataclysmdda.org/