Friek
De games waar ik me prima heb mee weten te vermaken (vooral PC-titels):
Counter-strike Global Offensive: nieuwste (2012) versie van klassieker uit het shootergenre. Ik speel eigenlijk vooral de competitieve modus, waarin tactisch (samen)werken en efficiënt communiceren naast de klasssieke shooterelementen voorop staan. Gaat het beste als je een beetje regelmatig samenspeelt met wat vrienden, maar daar hebben we helaas de tijd niet meer voor. Heb er in de loop der jaren wel een kleine 900 uur in gestoken. Is tegenwoordig gratis te spelen, dus kun je weinig aan verliezen.
Portal 2: Eigenlijk een soort van puzzelgame, maar dan toch heel anders. Mooie droge humor, af en toe serieus uitdagend, en dan zit er ook nog een hele modus bij waarin je samen met een vriend door een hele berg nieuwe puzzels heen moet komen door samen te werken.
The Witcher 3: hierboven ook al genoemd. Supergedetailleerde wereld waarin je wordt meegezogen. De omgevingen, muziek, (mini)verhalen en dergelijke zijn al volwaardige kunstwerken. Samen vormt het helemaal een fantastische ervaring. Luister eens naar een muziekje, of bekijk een trailer en laat je overtuigen.
Civilization V: Ik denk dat dit qua strategiegames de meeste uren van mijn leven heeft gekost. Turn-based, gemakkelijk met wat vrienden te spelen, en gigantisch uitgebreid. Nadelen: te verleidelijk om telkens nog één beurt te willen spelen, en voor je een potje af hebt ben je zo een uur of acht verder.
X-COM (2?): Ook turn-based strategie, maar dan met wat meer actie.