remlof Het past niet in een parlementaire democratie
Ik vind dit een interessant argument. Staatkundig ben ik het zeker met je eens dat de twee middelen slecht met elkaar te rijmen zijn. Je geeft een mandaat af aan het parlement om beslissingen te nemen, wat vervolgens weer teruggetrokken wordt als het om een referendum gaat.
Maar meer pragmatisch denk ik dat de representatieve parlementaire democratie op concrete onderwerpen wel wat tekort schiet. Omdat er strenge partij- en coalitiediscipline heerst over de meeste onderwerpen stemmen parlementariërs niet altijd naar hun eigen mening, terwijl dat wel is waarmee ze campagne voeren (of zouden moeten voeren, ten minste). Je kunt er dus niet altijd vanuit gaan dat de leden die jij verkiest stemmen op de wijze waarop jij dat graag zou zien. Ook dat hangt volgens mij samen met afname in het vertrouwen in de politiek.
Bovendien hoef je het natuurlijk zelf ook niet altijd met een partij eens te zijn. In de praktijk serveer je jouw partij niet af om één slecht besluit, hoewel je als je de mogelijkheid had misschien wel tegen dat besluit zou willen stemmen. Ik stem zelf GL, maar ben het echt niet met al hun standpunten eens. Bij gebrek aan een referendum moet ik dus maar instemmen met besluiten waar ik niet achter sta, of switchen naar een andere partij die op hele andere punten weer tegen mijn mening in gaat.