Persoonlijk ben ik niet direct voor of tegen referenda in het algemeen. Ik denk dat het raadplegen van de bevolking, buiten de reguliere verkiezingen, een waardevol instrument kan zijn. Bovendien kan het, mits goed gebruikt, het vertrouwen van de burger in de politiek vergroten en verantwoordelijkheid voor besluitvorming ook bij het volk voelbaar maken. Het vergroot kortom de betrokkenheid van de bevolking bij de koers die het land voert.
Dat gezegd hebbende vind ik het raadgevend referendum zoals dat in Nederland bestond een draak. Ik ben eigenlijk sowieso tegen raadgevende referenda. Wat ik hierboven zei over het vergroten van het vertrouwen bij de burger wordt volledig de nek omgedraaid op het moment dat je een enorm circus opzet om mensen mee te laten denken, om vervolgens die uitslag naast je neer te leggen. Dat moet dus mijns inziens wettelijk onmogelijk zijn. Daar komt nog bij dat een opkomstdrempel ook een heel slecht idee is - het moet nooit voordelig voor "jouw" kant zijn om niet te gaan stemmen, want daarmee ontneem je het referendum aan legitimiteit.
Verder, kijkend naar de geluiden die momenteel in het VK roepen om een tweede referendum, moet een volksraadpleging éénmalig zijn. Over een wetsvoorstel dat al eerder ter volksraadpleging is aangeboden moet geen tweede kans mogelijk zijn.