- Edited
Apocalyps Now - The Final Cut gezien. Echt fantastisch gerestaureerde versie, waarbij vooral het geluid geweldig is. Dat begint al direct bij het begin van de film met het huiveringwekkende geluid van de helikopters dat een beetje een symbool is geworden voor de oorlog in Vietnam. Het verhaal heeft ook nog niets aan kracht ingeboet. Het acteerwerk van Martin Sheen, maar natuurlijk ook van Robert Duvall ('I love the smell of napalm in de morning', 'Charlie don't surf'), de bemanning van de boot van Sheen en Dennis Hopper als fotograaf zijn fantastisch. Ik was compleet vergeten dat een piepjonge Harrison Ford ook nog een rolletje heeft.
De veelgeprezen rol van Marlon Brando heeft wat mij betreft de tand des tijds minder goed doorstaan. Vond het wat geschmier. Over het verhaal en dergelijke hoef ik waarschijnlijk niet veel te zeggen, aangezien iedereen de film vermoedelijk al een keer gezien heeft. Er zitten hier en daar wel wat scenes in die niet in de oorspronkelijke edit zaten, onder meer een bezoek aan een koloniale plantage. Maar het is toch vooral het feit dat de film er op groot scherm en met goed geluid nog nooit zo geweldig heeft uitgezien. Zeer de moeite waard om te herbekijken. Francis Ford Coppola is een geniale regisseur en Apocalypse Now is een meesterwerk.