Gisteren de documentaire Marianne & Leonard: Words of Love gezien over de relatie van de Canadese poëet, schrijver en zanger Leonard Cohen met de Noorse Marianne Ihlen in de jaren zestig en zeventig. Zij is de Marianne van het nummer So Long Marianne. Beiden overleden enkele jaren geleden kort na elkaar, waarbij Cohen nog een prachtig afscheidsbriefje schreef aan zijn voormalige geliefde.
Het Griekse kunstenaarseiland Hydra speelt een belangrijke rol in de documentaire, die eigenlijk verrassend weinig muziek bevat. De film geeft, zoals dit soort documentaires wel vaker doet, het gevoel dat ik te laat ben geboren en de echt opwindende tijden in de geschiedenis heb gemist.
Het is echter ook een film over de vergankelijkheid van de jeugd. De prachtige, jonge, frisse en pure Ihlen wordt ook op haar sterfbed getoond. Ik weet niet of het de bedoeling was, maar het zet de redelijk geniale Cohen nogal neer als een destructieve kracht voor iedereen in zijn omgeving, die toch een magneet bleef voor mensen die met hem in contact kwamen. Hij laat echter ook een spoor van niet-nagekomen afspraken, vrouwelijke veroveringen, psychische problemen en zelfs zelfmoorden achter bij de mensen die een rol speelden in zijn leven.
Een mooi gemaakte documentaire, met prachtige beelden van vooral Griekenland in de jaren zestig en zeventig. De stem van Cohen blijft betoverend. Maar ik verliet het filmhuis toch met het gevoel dat ik de zanger niet persé nader hoef te leren kennen.