Twee films gezien de laatste weken. Te beginnen met Luce, de nieuwe film van de Nigeriaans-Amerikaanse regisseur Julius Onah. Het verhaal over een topleerling aan een Amerikaanse highschool die als voormalig kindsoldaat in Eritrea is geadopteerd door een kinderloos blank echtpaar in de Verenigde Staten. Langzaam bekruipt deze jongen het gevoel dat iedereen zo graag wil dat hij met zijn achtergrond slaagt, dat hij een voorkeursbehandeling krijgt. Mogelijk is dat een reden waarom hij bij de opdracht om een stuk te schrijven vanuit het perspectief van een historische figuur kist voor een revolutionair die van mening is dat kolonialisme alleen door geweld kan worden afgeschud.
Dit zorgt ervoor dat bij zijn geschiedenislerares de alarmbellen afgaan en het vormt het begin van een psychologisch spel tussen leerling, lerares en school. Een heel interessante film, met een einde om over na te praten maar het had iets subtieler gekund. Tim Roth is de bekendste naam in de film denk ik, de leerling wordt gespeeld door Kelvin Harrison jr. aan wie wel te zien is dat hij de middelbare schoolleeftijd al een paar jaar achter zich heeft gelaten. Ik zou er niet voor naar de bioscoop gaan, maar als hij ergens streamt of op tv te zien is de moeite waard.
Knives Out is een waanzinnig fijne film. Een klassiek moordmysterie gefilmd en gespeeld met de ironie die bij deze tijd past. Heerlijk uitvergrootte clichés, maar ook een scenario dat naar een logische, maar toch verrassend einde leidt. Het gaat over een schrijver van veelverkochte detectiveverhalen die zelf dood wordt gevonden op de bank. Moord of zelfmoord? Een familie vol mensen met motief, personeel dat zich vreemd gedraagt en een wereldberoemde detective die anoniem de opdracht krijgt zich met het onderzoek te bemoeien.
Daniel Craig is de verrassende keuze voor de detective, andere bekende gezichten zijn Jamie Lee Curtis, Don Johnson en Christopher Plummer. Een erg goede cast, goede regie, sterke cinematografie en tenslotte een heerlijk script. Ik vond het een genot en dus een aanrader.