• Politiek
  • Kabinet-Schoof deel 3: Een goed begin...

janneke141

Dat is wel iets te kort door de bocht. Er is best een opgave met de regionale vertegenwoordiging in het nationale parlement. Als dit op de uiteindelijke evenredige verdeling geen onevenredige impact heeft, is er mogelijk wel iets voor te zeggen.

janneke141 Klinkt als het nieuwe motto van het NSC. Laat-democratische non-oplossingen.

Duke Dus als de impact klein is, is het een goed idee, maar als er veel gaat veranderen, is het een minder idee?

Duke Die regionale vertegenwoordiging is nogal betrekkelijk. Hoe voel ik me precies regionaal vertegenwoordigd door iemand die in Culemborg of Varsseveld woont?

Of daar helemaal niet woont, maar gewoon door een partij op de Gelderse lijst wordt gezet? Want je hoeft als kandidaat namelijk helemaal niet te wonen in de provincie waar je op de lijst staat.

Duke Die regionale verdeling is überhaupt geen probleem, zou ik betogen. We leven in een piepklein land dat erg homogeen is en waar allerlei belangengroepen dicht bij de politiek staan. Men roept het ook altijd maar gewoon over vooral linkse politici. Terwijl Timmermans, Klaver en Jetten bijvoorbeeld uit Maastricht, Rosendaal en Veghel komen.

Nee, is een typisch Omtzigt-voorstel dat enkel ziet op het aanpassen van een proces, zonder goede onderbouwing van het nut of doel. Of in andere woorden:

trein Gewoon met je poten van het kiesstelsel afblijven.

janneke141 Of daar helemaal niet woont, maar gewoon door een partij op de Gelderse lijst wordt gezet? Want je hoeft als kandidaat namelijk helemaal niet te wonen in de provincie waar je op de lijst staat.

En zelfs als dat wel moet zouden mensen waarschijnlijk gewoon verhuizen, zoals gemeenteraadsleden en burgemeesters.

tsjok Het is vooral een nogal creative interpretatie van de Grondwet. Die je juist op dit thema niet moet hebben. Je ziet in de US of A hoe snel makkelijk het is om aan voter suppression en dat soort ongein te toen. Dat is gewoon een gevaar voor de democratie. Een doos van Pandora.

Wat dat betreft is het enkel aanhangig maken van dit voorstel al schadelijk.

trein Wat dat betreft is het enkel aanhangig maken van dit voorstel al schadelijk.

Omtzigt is dan ook door zijn gedrag een gevaar voor de democratie.

tsjok een typisch Omtzigt-voorstel dat enkel ziet op het aanpassen van een proces, zonder goede onderbouwing van het nut of doel.

De man had overduidelijk gewoon software developer moeten worden.

Sloggi

Toen was het nog veel complexer. Die verkiezingen werd hij verkozen in Maastricht en Breda en nam namens Breda zijn zetel in. Een andere keer was het namens Deventer. En weer een andere moest hij kiezen tussen Assen en Groningen 🤣

trein

Ik zie niet in waarom ons huidige stelsel per definitie het allerbeste zou zijn.
          Voor mij is toch een wat vreemdsoortig conservatisme.

Duke Wat iets tot 'het beste' zou maken is afhankelijk van je criteria, dus in principe niet objectief te beoordelen.

Maar volgens mij zien we hier allemaal wel de nadelen van een volledig FPTP-districtenstelsel en ons systeem zit aan het andere einde. Persoonlijk vind ik het een groot goed dat iedere stem even veel waard is, en het ook voor kleinere groeperingen mogelijk is om vertegenwoordigd te worden.

Duke Een echte progressief moet dan ook voor elke vorm van verandering zijn. Ongeacht of dit positief is of elders goed werkt.

Friek Duitsers gaan wel vaker naar Maastricht.

Gelukkig een dikke kans op een vuurwerkverbod nu, dankzij de switch van de VVD.
            Of zou autist Omtzigt hier ook, weer voor gaan liggen?

remlof Vuurwerkverbod ja, carbidverbod nee.
              Stinkende Twent die Omtzigt.