janneke141 Dus asiel aanvragen betekent nooit meer terug naar waar je roots liggen, of familiebezoek? Of ga je er vanuit dat dit mensen zijn die daar weer zijn gaan wonen? Want voor dat laatste zie ik 0 bewijs.

Die taxi sturen we overigens wel naar mensen die willens en wetens in gekoloniseerde gebieden gaan zitten, of zelf koloniseren.

Op tv komen een hoop burgers langs die vanuit de VS of Europa naar Israël zijn verhuisd en die nu in de penarie zitten. Want wat blijkt, andermans land koloniseren blijkt niet zo vredevol als gedacht. Kun je je voorstellen dat veilige-landers hier in Nederland stukken land opeisen en de inwoners eruit trappen? Waar zou de PVV en de VVD dan toe oproepen?

• Reya replied to this.

Helsinki Wegvluchten uit een gebied waar je niet veilig bent kan dat als consequentie hebben, ja. En als je dat al doet, dan doe je het op eigen risico. Volgens mij zijn de betreffende personen er niet weer gaan wonen, maar verblijven ze er wel gedurende een wat langere tijd. Een van beide families om voor een zieke oma te zorgen. Kennelijk heb je daar vijf mensen voor nodig, en is de leerplicht voor de kinderen in kwestie slechts een suggestie.

En voor wat betreft het repatriëren van mensen vanuit Israël; ik zou zeggen dat er een verschil zit tussen mensen die voor zaken of vakantie in Tel Aviv zitten enerzijds, en mensen die zich om wat voor reden dan ook ophouden in de illegale nederzettingen op de Westoever anderzijds. Voor Israël zelf was geen negatief reisadvies afgegeven.

janneke141 Je doet weer ouderwets ongefundeerde uitspraken. Dat gapende gat op het gebied van empathisch vermogen zou op zich ook niet moeten verbazen.

De edit maakt het weinig beter.

Helsinki

Ik neem aan dat de meeste mensen die in Israël waren en nu gerepatrieerd willen worden niet in een illegale nederzetting verbleven.

janneke141

Ik denk dat je wel een verschil moet maken tussen recente vluchtelingen en mensen die al decennia in het buitenland verblijven. Veel mensen van Palestijnse origine in West-Europa wonen hier al decennia, maar hebben nog wel familie in Palestina voor wie het bijna onmogelijk is om het land uit te reizen. Je neemt natuurlijk altijd een risico door daar naar toe te gaan maar daar maakt de situatie eerder tragisch dan dat er sprake is van laakbaar gedrag.

Ik vind het nogal wiedus dat als je uit een onveilig land komt, en je hebt de mazzel dat je een anders staatsburgerschap kan aannemen, dat je dan dus(!) eindelijk redelijk veilig kan bewegen door je geboorteland. Net zoals toeristen vrijwel overal in rare landen een stuk veiliger zijn, zeker voor vervolging/geweld vanuit de lokale overheid.

Tenzij je natuurlijk een soort tweederangs burger bent in je nieuwe land.

Lopen er niet twee verschillende gevoelens door elkaar heen?

Aan de ene kant: heeft iemand onder valse voorwendselen asiel (en daarna het staatsburgerschap) gekregen in Nederland, als diegene terug reist naar het land van herkomst?

Aan de andere kant: moet de Nederlandse overheid Nederlanders helpen die naar gebieden met een negatief reisadvies afreizen?

Ik proef een beetje de neiging om de tweede vraag met "nee" te beantwoorden op basis van gevoelens over de eerste vraag. Maar je moet dat strikt uit elkaar houden. We kunnen mensen Nederlander laten worden of niet, maar we moeten geen tweederangs-burgers creëren.

Ossu Die Nederlanders in Gaza zijn daar vast niet naar afgereisd nadat er een negatief reisadvies was gegeven.

En het lijkt er op dat Gazanen met een buitenlands paspoort de kans gaan krijgen via Egypte het gebied te verlaten. Dit zou voorkomen uit besprekingen van de Amerikaanse minister Blinken met de Egyptische overheid. Ook zijn er geruchten dat Egypte in ruil voor een aanzienlijk bedrag van die Amerikanen bereid zou zijn in ieder geval bepaalde groepen Gazanen op te vangen.

Ossu Ik vind dat de Nederlandse overheid niet verantwoordelijk is voor het repatriëren van mensen die, ondanks een negatief reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken, alsnog besluiten om naar dat land of gebied af te reizen*. Of je je Nederlandse paspoort wel of niet bij geboorte had is daarvoor niet relevant. Dat ik het vreemd vind dat je op reis gaat naar een gebied waar je vandaan gevlucht bent omdat het er zo gevaarlijk voor je was staat daar los van.

*) Tenzij je in opdracht bent afgereisd, hulpverleners defensie etc.

janneke141 Ik vind dat de Nederlandse overheid niet verantwoordelijk is voor het repatriëren van mensen die, ondanks een negatief reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken, alsnog besluiten om naar dat land of gebied af te reizen

Dat hebben die 10 Nederlanders dus ook niet gedaan. Die waren al op familiebezoek in Gaza op de dag dat Hamas Israël aanviel en het reisadvies daarheen naar negatief werd gewijzigd.

Een fucking ziekenhuis. Een ZIEKENHUIS.

Ziek.

Ben benieuwd of er ooit onomstotelijk vast komt te staan wiens raket het was. Niet dat de honderden doden daar iets aan hebben, maar toch.

Wie het ook was, het wordt er niet beter op.

Ik vind het een sterk staaltje propaganda dat Israël kan zeggen dat het Hamas zelf was, en dat dat dan toch op zijn minst een klein beetje geloofd wordt.

Helsinki Als IDF zegt dat het een misfire van Hamas was en Hamas zegt dat het een raket van IDF was, dan geloof ik ze in principe allebei niet. Maar een van de twee zal het toch geweest zijn.

janneke141 Toch wel frappant dat die raketjes van Hamas meestal relatief weinig schade aanrichten en nu zou dan een ziekenhuis totaal gesloopt zijn door friendly fire… maar het kan. Misschien ook iets met opslag van munitie ofzo. Het zal wel duidelijk(er) worden de komende dagen.

Laten we hopen dat dit niet leidt tot regionale escalatie. Dit zou wel eens de lont in het kruidvat kunnen zijn.

Sloggi Dit zou wel eens de lont in het kruidvat kunnen zijn.

Ja, shit. Waar haal ik dan mijn shampoo?

Maar goed, gezien de protesten bij ambassades overal ter wereld denk ik dat het lont op zijn minst al smeult. En niet alleen in het Midden-Oosten.