remlof Je hebt gelijk, het was inderdaad al rood, ik dacht gehoord te hebben dat het gewijzigd was. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5413056/negen-nederlanders-vast-gazastrook Dan ben ik met je eens dat de Nederlandse overheid niet verantwoordelijk voor ze is, al kan ik wel begrijpen dat ze daar heen zijn gegaan in het geval van een stervende ouder bijvoorbeeld.
janneke141 Ben benieuwd of er ooit onomstotelijk vast komt te staan wiens raket het was. Niet dat de honderden doden daar iets aan hebben, maar toch. Wie het ook was, het wordt er niet beter op.
Helsinki Ik vind het een sterk staaltje propaganda dat Israël kan zeggen dat het Hamas zelf was, en dat dat dan toch op zijn minst een klein beetje geloofd wordt.
janneke141 Helsinki Als IDF zegt dat het een misfire van Hamas was en Hamas zegt dat het een raket van IDF was, dan geloof ik ze in principe allebei niet. Maar een van de twee zal het toch geweest zijn.
Sloggi janneke141 Toch wel frappant dat die raketjes van Hamas meestal relatief weinig schade aanrichten en nu zou dan een ziekenhuis totaal gesloopt zijn door friendly fire… maar het kan. Misschien ook iets met opslag van munitie ofzo. Het zal wel duidelijk(er) worden de komende dagen. Laten we hopen dat dit niet leidt tot regionale escalatie. Dit zou wel eens de lont in het kruidvat kunnen zijn.
GSbrder janneke141 Schijnt ook een derde partij te kunnen zijn geweest: Islamitische Jihad in plaats van Hamas en IDF.
janneke141 Sloggi Dit zou wel eens de lont in het kruidvat kunnen zijn. Ja, shit. Waar haal ik dan mijn shampoo? Maar goed, gezien de protesten bij ambassades overal ter wereld denk ik dat het lont op zijn minst al smeult. En niet alleen in het Midden-Oosten.
Sloggi janneke141 Maar goed, gezien de protesten bij ambassades overal ter wereld denk ik dat het lont op zijn minst al smeult. En niet alleen in het Midden-Oosten. Het zal sowieso de afkeer tegen Israël maar ook westerse overheden die weer blind kent kiezen doen toenemen onder moslims, ook in Europa. Maar ik doel meer op regionalisering van het militaire conflict. Bijvoorbeeld als Hezbollah en Iran zich er serieus mee gaan bemoeien. Dan is de ellende (nog meer dan nu) niet meer te overzien.
GSbrder Sloggi Hier in de buurt hangt gewoon de Palestijnse vlag te wapperen. En even verderop wordt het Israëlische restaurant bewaakt.
remlof https://www.nrc.nl/nieuws/2023/10/17/een-omstreden-palestijnse-roep-om-vrijheid-a4177571 ‘From the river to the sea, Palestine will be free’ Een hoop gedoe om deze leus, sommigen vinden ‘m antisemitisch, maar in Nederland wordt er gelukkig vooralsnog niet tegen opgetreden. Het Nederlandse justitiële apparaat lijkt niet van plan om op te treden tegen de leus. Na een klacht over deze woorden tijdens een toespraak op de Dam in mei 2021 oordeelde het Openbaar Ministerie en uiteindelijk deze zomer ook het Amsterdamse gerechtshof dat in dat geval geen sprake was van opruiing, bedreiging of strafbaar aanzetten tot haat.
Reya LuisInPels Ja, belachelijk. Juist in deze tijd moet er ook ruimte zijn voor ongebruikelijke of controversiële meningen.