Wel een aardig stuk over het dilemma van Egypte. Overigens is het, zoals het stuk al stelt, waarschijnlijk dat vroeg of laat die grens gecontroleerd zoniet ongecontroleerd open gaat. Het is ook iets waar Israël wel baat bij heeft, daarom ook de oproep om uit Noord-Gaza te vertrekken.
Oorlog Israël Hamas
remlof Dat denk ik ook. Daarnaast geven we niet voor niets reisadviezen af, en dat voor Gaza stond al lang op rood.
Duke Ik hoop toch eigenlijk niet dat Nederland diplomatieke relaties onderhoudt met Hamas.
Dat is ook niet nodig om druk uit te oefenen. Dat zou dan eerder richting Israël moeten en indirect richting Hamas. Er gaan vast nog wel mensen uit allerlei landen geëvacueerd worden (al dan niet openbaar gemaakt).
Maar Nederland zal hier inderdaad niet hard voor gaan lopen.
Hoe wist Hamas door de zwaarbeveiligde ‘ijzeren muur’ te breken?
Interessante, interactieve reconstructie van De Volkskrant.
- Edited
Duke Ik heb trouwens ook wel een beetje moeite met het concept dat je als vluchteling naar Nederland komt, asiel krijgt, de Nederlandse nationaliteit verwerft (tot hier allemaal prima) maar daarna besluit om terug te keren naar het gebied dat kennelijk te gevaarlijk was om te blijven, en nu de poep te ventilator raakt van de Nederlandse overheid verwacht dat ze even een taxi sturen om ze op te halen.
Want we hebben het hier niet over mensen van Artsen Zonder Grenzen ofzo hè.
Eens met beide bovenstaande berichten.
janneke141 Dus asiel aanvragen betekent nooit meer terug naar waar je roots liggen, of familiebezoek? Of ga je er vanuit dat dit mensen zijn die daar weer zijn gaan wonen? Want voor dat laatste zie ik 0 bewijs.
- Edited
Die taxi sturen we overigens wel naar mensen die willens en wetens in gekoloniseerde gebieden gaan zitten, of zelf koloniseren.
Op tv komen een hoop burgers langs die vanuit de VS of Europa naar Israël zijn verhuisd en die nu in de penarie zitten. Want wat blijkt, andermans land koloniseren blijkt niet zo vredevol als gedacht. Kun je je voorstellen dat veilige-landers hier in Nederland stukken land opeisen en de inwoners eruit trappen? Waar zou de PVV en de VVD dan toe oproepen?
- Edited
Helsinki Wegvluchten uit een gebied waar je niet veilig bent kan dat als consequentie hebben, ja. En als je dat al doet, dan doe je het op eigen risico. Volgens mij zijn de betreffende personen er niet weer gaan wonen, maar verblijven ze er wel gedurende een wat langere tijd. Een van beide families om voor een zieke oma te zorgen. Kennelijk heb je daar vijf mensen voor nodig, en is de leerplicht voor de kinderen in kwestie slechts een suggestie.
En voor wat betreft het repatriëren van mensen vanuit Israël; ik zou zeggen dat er een verschil zit tussen mensen die voor zaken of vakantie in Tel Aviv zitten enerzijds, en mensen die zich om wat voor reden dan ook ophouden in de illegale nederzettingen op de Westoever anderzijds. Voor Israël zelf was geen negatief reisadvies afgegeven.
- Edited
janneke141 Je doet weer ouderwets ongefundeerde uitspraken. Dat gapende gat op het gebied van empathisch vermogen zou op zich ook niet moeten verbazen.
De edit maakt het weinig beter.
Ik denk dat je wel een verschil moet maken tussen recente vluchtelingen en mensen die al decennia in het buitenland verblijven. Veel mensen van Palestijnse origine in West-Europa wonen hier al decennia, maar hebben nog wel familie in Palestina voor wie het bijna onmogelijk is om het land uit te reizen. Je neemt natuurlijk altijd een risico door daar naar toe te gaan maar daar maakt de situatie eerder tragisch dan dat er sprake is van laakbaar gedrag.
Ooggetuigen: truck met 'veilig' vluchtende Palestijnen gebombardeerd https://www.nu.nl/midden-oostenconflict/6285364/ooggetuigen-truck-met-veilig-vluchtende-palestijnen-gebombardeerd.html
...
Ik vind het nogal wiedus dat als je uit een onveilig land komt, en je hebt de mazzel dat je een anders staatsburgerschap kan aannemen, dat je dan dus(!) eindelijk redelijk veilig kan bewegen door je geboorteland. Net zoals toeristen vrijwel overal in rare landen een stuk veiliger zijn, zeker voor vervolging/geweld vanuit de lokale overheid.
Tenzij je natuurlijk een soort tweederangs burger bent in je nieuwe land.