- Edited
GSbrder Als ik het heb over de balans tussen privatisering en regulering bedoel ik het wel wat genuanceerder dan simpelweg bedrijven terugkopen. Een mooi voorbeeld vind ik de bouwtoets door private bedrijven in het kader van de Omgevingswet. Is dat nog wel zo verstandig nu we anders denken over de verhouding tussen overheid en markt? (Ik weet eigenlijk niet of dit plan inmiddels is gesneuveld) Maar bijvoorbeeld ook marktwerking in de Wmo en Jeugdwet. Concurreren en samenwerken zijn tegengestelde ideeën, terwijl juist samenwerking hard nodig is in de sector. We hebbe het ook al vaker gehad over woningbouw, ik denk dat woco's vanuit het idee van volkshuisvesting een veel grotere rol in kunnen spelen. Daar mag best staatssteun aan te pas komen wat mij betreft; wonen is een grondrecht en het is een Grondwettelijke taak van de overheid op dat recht toe te zien.
Rode draad is: de ene hand van de overheid gaat vrolijk op de oude voet verder, de andere heeft de koers gewijzigd. Dat de overheid een olietanker is snap ik, koerswijziging kost tijd. Maar er moet wel een soort structuurvisie komen op hoe met name de rijksoverheid vindt dat de overheid zich verhoudt tot de maatschappij en de markt. Nu is het toch een beetje van we doen maar wat en we zien wel wat eruit komt rollen.