• Politiek
  • Val Rutte-IV en de komende verkiezingen

Als Omtzigt zich niet bij BBB aansluit, vechten die partijen hopelijk met elkaar om dezelfde kiezer.

Ook Henk Nijboer zwaait af. @Eur huilt zichzelf vanavond in slaap.

Volgens de Volkskrant is Omtzigt toch bezig met een eigen partij...

janneke141

Mag hij wel vaart maken. Of juist niet on ruzie voor de verkiezingen wat te voorkomen?

Man, we kunnen inpakken. Zelfs Jan Klink, Kamerlid voor de VVD, houdt ermee op!

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/pieter-omtzigt-legt-basis-voor-eigen-politieke-partij-maar-heeft-geen-ambitie-voor-premierschap~b3986b52/

Omtzigt is achter de schermen al lang bezig met een groepje van circa vijf politieke vrienden om de fundamenten te leggen voor zijn eigen beweging. Dat team denkt niet alleen organisatorisch met hem mee, maar heeft ook al een verkiezingsprogramma op hoofdpunten in de maak. Omtzigt neemt pas een beslissing als hij zeker weet dat hij met een stabiele partij een goede bijdrage kan leveren aan het landsbestuur.

Whahaha, dit wordt een drama, dat voel je nu al aankomen.

• Duke replied to this.

remlof

Nou ja, dat is natuurlijk ook het lastige. Hij zal nooit met een partij een stabiele bijdrage kunnen leveren. Maar dat ook erkennen en daar naar handelen is verdomde ingewikkeld.

Duke Ja, dat kan ie niet erkennen en daardoor wordt het drama.
          Sad but true.

Misschien is het helemaal niet verkeerd als hij straks met 'maar' een stuk of drie zetels terug in de Kamer komt. Dan kan hij namelijk blijven doen wat hij nu ook al doet zonder dat er extra druk op ligt.

Het is eigenlijk jammer voor de man dat hij in een positie wordt gedrukt die hij niet aankan en eigenlijk ook niet wil hebben. Veel andere politieke kopstukken zouden maar wat graag 46 zetels in de peilingen hebben, zelfs als het die van Maurice is, maar volgens mij is Omtzigt ze liever kwijt dan rijk.

Hij kan natuurlijk alleen in Overijssel meedoen om te voorkomen dat ie meer dan een paar zetels haalt. Maar ik denk dat de verwachtingen sowieso al veel te hoog zijn en dat dat alleen maar tot teleurstelling kan leiden.

Het zou trouwens verdomd grappig zijn als BVNL straks 1 zetel haalt maar dat Krol dan meer voorkeursstemmen heeft dan Haga 😂

remlof Dan stapt Krol sowieso net na installatie uit BVNL. Dit lijkt me de best denkbare uitkomst.

remlof
              Ik neem aan dat alle dankbare huurders van Van Haga toch gewoon op hun huurbaas stemmen?

tsjok Maar Haga staat nummer 1 op de kieslijst en is lijsttrekker, die zal de zetel van BVNL dus ook claimen.

Drietebuul Op straffe van uitzetting, uiteraard.
                  Zo doe ik dat ook meestal bij VvE-vergaderingen. Meestemmen, of verduurzaming en 12 maanden stijgers voor je raam.

remlof Dat mag hij niet. Als BVNL de kiesdrempel (1 zetel) haalt en Krol zelf 25% van de kiesdrempel, dan krijgt hij de zetel en kan Van Haga daar niets tegen doen. Als Krol vervolgens uit de partij stapt neemt hij de zetel mee.