• Politiek
  • Val Rutte-IV en de komende verkiezingen

https://www.volkskrant.nl/politiek/de-strategische-stem-kan-in-de-eindsprint-nog-zwaar-gaan-wegen~bdbb2956/
https://archive.is/RCBo5

Rond Timmermans’ campagne is al weken te horen dat het hem in de strijd om het Torentje nog onvoldoende is gelukt om kiezers weg te lokken bij andere linkse en progressieve partijen als D66, Volt, SP en Partij voor de Dieren. Het argument dat een stem op GroenLinks-PvdA nodig is om ‘links’ het initiatief te geven in de kabinetsformaties, is voor veel kiezers vooralsnog niet doorslaggevend.

De kans dat ze zich in de laatste dagen bedenken is echter nog niet verkeken, blijkt uit electoraal onderzoek van I&O Research in opdracht van de Volkskrant. Van de mensen die liefst op D66 stemmen, overweegt nog 40 procent een stem op GroenLinks-PvdA. Datzelfde geldt voor de aanhangers van Volt (42 procent), PvdD (37 procent) en SP (20 procent). Andersom geldt dat ook: als Timmermans in de laatste dagen niet overtuigt, kan hij nog 28 procent van zijn kiezers verliezen aan D66 en 27 procent aan Volt.

Mooie analyse van een mogelijke eindspurt van GLPvdA van de Volkskrant.

PolitiekGeaard De conservatieve wind wordt sterker en concreter: NSC ondertekend het COC Regenboog Stembusakkoord niet. Een akkoord waar bijvoorbeeld ook partijen als VVD, CDA en SP gewoon hun handtekening onder hebben staan.

De met AI gegenereerde afbeelding geïnspireerd door het programma van FvD was zeker de moeite van het wachten waard 😂

Dat zuiden moeten we maar gewoon afstoten.

Duke De man die alles naar rechts trekt komt deze verkiezingen in ieder geval niet uit het zuiden.

remlof

De peilingen schieten alle kanten op maar de kans dat Wilders een forse slag slaat is helaas behoorlijk aanwezig…

remlof De man uit het zuiden die Nederland wel even naar links ging trekken slaat voorlopig echter ook nog geen deuk in een pakje boter. Wat, gezien het grote anti-VVD-sentiment na 13 jaar Rutte, een behoorlijke prestatie is.

janneke141 Maar het is de beste hoop op een coalitie zonder extreemrechts.

janneke141

Tja, ik word er hier niet erg om gewaardeerd maar strategisch was een dikke Limburgse boomer wat mij betreft ook niet echt de meest briljante keuze voor de fusieclub.

Frappant genoeg vind ik Henri Bontenbal het prima doen in debatten. Zou er zelf niet op stemmen, maar toch. Het gaat toch een handlanger worden van die dikke Limburgse boomer.

Duke Timmermans was by far de meest logische keuze. Ik zou niet weten wie het anders had moeten doen in deze fase. Samsom was geen optie vanwege Rutte II vrees ik.

Ik denk niet dat het echt de zwakte is van Timmermans (al is hij niet sterk deze campagne) die voor zo'n ruk naar rechts zorgt. VVD, PVV, BBB & NSC staan ideologisch ver van PvdA/GL vandaan en vissen normaal gesproken toch wel in een andere vijver. Het lijkt er meer op dat het al conservatieve en rechtse landje nog weer wat verder naar rechts beweegt.

En dan straks weer met z'n allen janken en wachten op de volgende Messias op rechts.

remlof

Klaver als lijsttrekker met Timmermans als premierkandidaat was wel een goede optie geweest, denk ik. Klaver is een prima debater en die had er lekker hard in kunnen vliegen omdat hij toch niet de verbindende premier zou worden.

Linus Mjah, dat was misschien wel een optie geweest. Maar ik ben niet zo voor aparte premierskandidaten. De PvdA doet dat ook liever niet meer sinds Bos/Cohen in 2003 denk ik.

remlof

Een logische keuze als je de tweede of derde partij wilt worden inderdaad, tussen de 20 en 30 zetels had iedere lijsttrekker wel gehaald. Maar juist dit keer had er zoveel meer in kunnen zitten, maar dan had wel met een fris gezicht op verandering na Rutte ingezet moeten worden, en die kans hebben ze laten lopen.