• Politiek
  • Val Rutte-IV en de komende verkiezingen

remlof De man uit het zuiden die Nederland wel even naar links ging trekken slaat voorlopig echter ook nog geen deuk in een pakje boter. Wat, gezien het grote anti-VVD-sentiment na 13 jaar Rutte, een behoorlijke prestatie is.

janneke141 Maar het is de beste hoop op een coalitie zonder extreemrechts.

janneke141

Tja, ik word er hier niet erg om gewaardeerd maar strategisch was een dikke Limburgse boomer wat mij betreft ook niet echt de meest briljante keuze voor de fusieclub.

Frappant genoeg vind ik Henri Bontenbal het prima doen in debatten. Zou er zelf niet op stemmen, maar toch. Het gaat toch een handlanger worden van die dikke Limburgse boomer.

Duke Timmermans was by far de meest logische keuze. Ik zou niet weten wie het anders had moeten doen in deze fase. Samsom was geen optie vanwege Rutte II vrees ik.

Ik denk niet dat het echt de zwakte is van Timmermans (al is hij niet sterk deze campagne) die voor zo'n ruk naar rechts zorgt. VVD, PVV, BBB & NSC staan ideologisch ver van PvdA/GL vandaan en vissen normaal gesproken toch wel in een andere vijver. Het lijkt er meer op dat het al conservatieve en rechtse landje nog weer wat verder naar rechts beweegt.

En dan straks weer met z'n allen janken en wachten op de volgende Messias op rechts.

remlof

Klaver als lijsttrekker met Timmermans als premierkandidaat was wel een goede optie geweest, denk ik. Klaver is een prima debater en die had er lekker hard in kunnen vliegen omdat hij toch niet de verbindende premier zou worden.

Linus Mjah, dat was misschien wel een optie geweest. Maar ik ben niet zo voor aparte premierskandidaten. De PvdA doet dat ook liever niet meer sinds Bos/Cohen in 2003 denk ik.

remlof

Een logische keuze als je de tweede of derde partij wilt worden inderdaad, tussen de 20 en 30 zetels had iedere lijsttrekker wel gehaald. Maar juist dit keer had er zoveel meer in kunnen zitten, maar dan had wel met een fris gezicht op verandering na Rutte ingezet moeten worden, en die kans hebben ze laten lopen.

Ik vraag me oprecht af of het beter was gelopen als Groenlinks en PvdA apart zouden zijn opgekomen of als ze met een andere lijsttrekker zouden zijn gekomen. Veel hangt ook af van toeval en de campagne loopt wat dat betreft op een wat ongunstige manier voor PvdA/GL.

Reya
              Ik vraag me ook af of het verschil had gemaakt als ze Marjolein Moorman (of iemand van soortgelijk kaliber) naar voren hadden geschoven. Bij de SP moeten ze daarentegen wel een fiks aantal spiegels gaan aanschaffen na deze verkiezingen.

Reya

Beter wellicht niet maar slechter ook niet. Het brengt zo gewoon niet wat er van werd verwacht.

Friek

De SP verliest al heel wat verkiezingen maar dat lijkt nog tot weinig zelfreflectie te leiden inderdaad

In de laatste Kamer van Klok (Volkskrant) hadden ze het over hoe het meer en meer lijkt te draaien om amusement. Zowel de kiezers als de pers hebben helemaal geen zin in inhoudelijke antwoorden of fatsoen en genieten vooral van Wilders' vileine opmerkingen en de mooi verpakte amoraliteit van de VVD. Ongeveer dezelfde dynamiek die Trump en Johnson populair hebben gemaakt.

Linus Helaas is dat wel waar. De verandering van de politiek van lange- naar korte termijn, de waan van de dag en oneliners boven idealen is de kiezer dan ook net zo hard aan te rekenen als de politici zelf. En ik zie dat niet op korte termijn keren.

janneke141 hoe oud is ze? Kan nog wel toch? Had hilarisch geweest als het een Marijnissen/Slagter-baby was geweest.