• Politiek
  • Val Rutte-IV en de komende verkiezingen

Reya

Beter wellicht niet maar slechter ook niet. Het brengt zo gewoon niet wat er van werd verwacht.

Friek

De SP verliest al heel wat verkiezingen maar dat lijkt nog tot weinig zelfreflectie te leiden inderdaad

In de laatste Kamer van Klok (Volkskrant) hadden ze het over hoe het meer en meer lijkt te draaien om amusement. Zowel de kiezers als de pers hebben helemaal geen zin in inhoudelijke antwoorden of fatsoen en genieten vooral van Wilders' vileine opmerkingen en de mooi verpakte amoraliteit van de VVD. Ongeveer dezelfde dynamiek die Trump en Johnson populair hebben gemaakt.

Linus Helaas is dat wel waar. De verandering van de politiek van lange- naar korte termijn, de waan van de dag en oneliners boven idealen is de kiezer dan ook net zo hard aan te rekenen als de politici zelf. En ik zie dat niet op korte termijn keren.

janneke141 hoe oud is ze? Kan nog wel toch? Had hilarisch geweest als het een Marijnissen/Slagter-baby was geweest.

Heeft GL/PvdA geen last van wat PvdA legacy waar de linkse kiezers (en zeker die kiezers die nog wel wat linkser zijn dan de fusiepartij) bang zijn dat de stem op het "linkse blok" uiteindelijk gaat betekenen dat er een NSC/VVD/GLPvdA kabinet komt, en dan ook nog Yesilgoz 1 of Omtzigt 1, en je alsnog een kabinet mogelijk maakt wat te weinig doet aan klimaat en teveel tegen immigratie. Goed, je trekt de boel dan wellicht wat naar links maar je maakt toch een redelijk rechts kabinet mogelijk. De alternatieven zijn waarschijnlijk nog rechtser, maar stel dat je dan braaf PvdD hebt gestemd heb je het in ieder geval niet mede mogelijk gemaakt

Linus
      Ik vrees dat je helaas gelijk hebt. We gaan in rap tempo de Amerikanen en Britten achterna en het is wachten op het moment dat het een keer flink misgaat (a la Balkenende I) en we daarna weer de scherven mogen oprapen.

Loveless Ze is van '85, dus ze kan inderdaad nog wel moeder worden, maar dan moet je er toch nog wel 18 jaar bij optellen voordat de spruit klaar staat voor troonopvolging. Ik bedoelde vooral dat er niet nu al een nieuwe Marijnissen klaarstaat om het stokje over te nemen.

Ik meen me trouwens ook te herinneren dat ze momenteel vrijgezel is, maar zeker weten doe ik het niet.

Friek Voorlopig zijn we nog wel even bezig met de scherven van Rutte I t/m III denk ik.

Reya Ik denk dat het probleem waar je nu mee kampt al wat jaren eerder is ontstaan, en dat je er heel veel last van hebt dat je geen ‘issue ownership‘ hebt op bestaanszekerheid. Mede dankzij Ploumen. Als dat je handelsmerk was geweest had je hoge ogen kunnen gooien deze campagne.

Laten we eerst het eindresultaat maar eens afwachten. Volgens mij kan het nog alle kanten op woensdag.

janneke141 Zo groot is het anti-VVD sentiment gewoon niet.
        Of, alternatieve hypothese, de anti-VVD sentimenten zitten (gelukkig voor de VVD) verdeeld over een groeiende groep partijen op links én op rechts. FvD, PVV, BBB, NSC, JA21 op rechts, GL-PvdA, Bij1, PvdD en DENK op links.

Als je kijkt naar de peilingen van de D66/CDA/CU, heeft VVD het goed getimed om te stoppen met Rutte IV.

Friek Ik zou Henri Bontenbal nog wel overwegen.
        Ben geen christen, maar natuurlijk wel een flinke familieman. En Henri zit goed op de energietransitie.

Reya Het helpt ook niet dat immigratie en bestaanszekerheid door iedereen wordt geclaimd.
        Als GL-PvdA het alleenrecht had gehad op bestaanszekerheid in de verkiezingen, dan hadden ze iets meer kansen gehad.
        Nu is het toch een wedstrijdje 'wie steunt de middenklasse het meest' en 'wie durft het hardst stelling te nemen op immigratie, terwijl de immigratiecijfers nauwelijks door de politiek worden beïnvloed'.

Ah, in een kabinet met vakministers wil Omtzigt wel premier worden, zegt ie net in Buitenhof.