Reya
Even meegenomen om het artikelen-topic niet te hard te vervuilen.
Nou, wat in elk geval zou moeten, en wat bij wijze van spreken ook met ingang van morgen kan, is dat we alle bureaucratische obstakels overboord flikkeren die het moeilijker maken om op te stromen of opleidingen te stapelen. Er zijn te veel financiële regelingen en andere KPI's die ervoor zorgen dat het voor scholen onaantrekkelijk is om leerlingen de weg omhoog te laten bewandelen.
Maar daarna wordt het inderdaad wel wat moeilijker. Er zijn veel stemmen die vinden dat we te vroeg selecteren. Ik vind van niet; het heeft natuurlijk voor- en nadelen en wat mij betreft is die balans niet verkeerd. Welk moment je ook kiest om te selecteren, er blijft altijd een groep die 'verkeerd' geadviseerd wordt, hoe en wanneer je dat verder ook aanpakt. De focus moet dus liggen op correctiemechanismen op een later moment, want daar is iedereen bij gebaat. Bij een hoger percentage correcte originele adviezen niet.
Later selecteren heeft grote nadelen voor de randen van het spectrum. Zowel vmbo-bb als gymnasiumleerlingen ondervinden nadelen van een latere selectie, omdat het langer duurt voor ze op hun eigen niveau en in hun eigen tempo vooruit kunnen. Naar mate je verder naar het midden komt wordt dat verschil kleiner. Ervaringen (niet persoonlijk) uit het Jenaplan-onderwijs ondersteunen dat.
Je kunt allerlei out-of-the-box plannen gaan verzinnen om anders te gaan selecteren, maar je verschuift dan vooral het probleem. In de kern hebben we een prachtig systeem, maar er zijn wat ankers losgeslagen en sommige kringen weten te goed hoe ze het systeem in hun voordeel kunnen laten werken.
Maar met alle beleid van de wereld los je het maatschappelijke probleem wat erachter zit niet op. Zo lang we hardop uitspreken dat je na groep 8 'naar het vmbo moet' of 'naar het vwo mag' verandert er weinig. De onderwaardering voor praktische beroepen verandert alleen door bewustwording, en dat we stukken zoals ik aanhaal en documentaires als 'Klassen' vaker zien is een stap in de goede richting. Verder is het, naast wat kleine technische ingrepen, vooral een zaak van de lange adem.
Zo'n crisis is wel een mooie kans om de discussie aan te zwengelen trouwens. Op de artsen en leraren na is 90% van de mensen die momenteel op locatie moeten werken (en dus een cruciaal beroep hebben) mbo'er.