GSbrder Op zich is dit fenomeen breder dan het onderwijs. Doordat alles in CAO's is dichtgekit is er voor de meeste werkende mensen nauwelijks onderscheid in loon tussen Amsterdam en Nieuw Amsterdam, terwijl het leven in die eerste toch een tikkeltje duurder is.

janneke141 Als je dat zou veranderen, gaan er dan niet alleen maar nóg meer mensen in Amsterdam werken en forenzen, of anders de woningmarkt nog verder belasten?

Het leven in Amsterdam is vrijwel alleen maar duurder door de woonkosten, maar een sociale huurwoning kost overal ongeveer evenveel. Benzine is een paar cent duurder en horeca ook, maar dat lijkt me minimaal op een (gezins)inkomen.

tsjok Misschien kunnen ze docenten voorrang geven voor die sociale huurwoningen

Ossu Dat krijgen ze al. Het probleem is alleen dat er in Amsterdam inmiddels véél meer mensen met voorrang zijn dan beschikbare woningen. Er zijn dus ook al verschillende voorrangen met voorang op elkaar.

Maar ik haakte eigenlijk meer in op Janneke's opmerking dat dit breder dan alleen het onderwijs is.

• Ossu replied to this.

tsjok Ik heb werkelijk geen idee. Ik denk dat dat nogal scheelt per branche.

Nog zo'n lolligheidje: de reiskostenvergoeding voor leraren is in de CAO gemaximeerd op 25 kilometer. Dus als je het al in je botte hoofd zou halen om vanuit pakweg Harderwijk in Amsterdam te willen gaan lesgeven (waar je geen huis kan vinden, en als je dat wel kan dan kun je het niet betalen) dan mag je een hele zak geld bijleggen op je reiskosten.

Oh, tenzij je een dienstverband hebt van voor 2005, dan krijg je wel je volledige reiskosten.

Als je erop gaat letten, dan is werkelijk alles wat die verrekte vakbonden uitvreten in het voordeel van ouwelullen, en in het nadeel van de sector - en dus de leerling.

tsjok Dat krijgen ze al.

Ik dacht dat dat een regeling was voor jonge leraren (tot een jaar of 25) die met voorrang een tijdelijke onzelfstandige woonruimte kunnen krijgen. Of vergis ik me nu?

Ossu Ja, zoiets. In LB-1 met een voltijds werkweek zit je toch al (net) boven de sociale-huur-grens.

Ossu Zou kunnen hoor, ik ken de details niet. Ik weet wel dat het vroeger veel uitgebreider was, ongeveer mijn halve wijk is ooit bewoond door leraren. De onderbuurvrouw (dik in de 70) heeft zo ook haar huis gekregen toen ze net begon als leerkracht. 😛

• Ossu replied to this.

janneke141 Er zijn steeds minder bedrijven met filialen in Nieuw-Amsterdam en Amsterdam, of bedrijven van de omvang van de overheid waarvoor er CAOs gelden in dit soort verschillende regio's. Toch een voordeel van steeds minder regiokantoren.

tsjok Weet niet hoe relevant sociale huurwoningen zijn, want als er iets arbeidsmarktmobiliteit tegenwerkt, is dat het wel. Geen afgestudeerde hbo'er heeft voldoende wachttijd om in de G4 een sociale huurwoning te fixen (tenzij loting) en een startende docent heeft een te hoog inkomen voor de sociale huursector, dus moet geliberaliseerd huren. Een alleenstaande heeft het dan moeilijk, want tussen de 750 en de 900 (wat een leraar ongeveer kan missen met zo'n inkomen) is er weinig keuze in de Randstad.

tsjok Ja vroeger... Ik heb in een huis gewoond van een coöperatie die vroeger alleen aan huisvesting voor postbodes en spoorwegmedewerkers deed.

In sommige andere landen / steden met een verziekte woningmarkt is het trouwens niet ongebruikelijk dat werkgevers potentiële werknemers helpen om woonruimte te vinden of zelfs zelf woningen op te kopen en voor weinig geld aan de eigen medewerkers door te verhuren.

Ossu Dat heet hier belastingfraude 😉.
                Geloof me, als verhuurder weet ik dat je de inkomstenbelasting niet zo eenvoudig kunt omzeilen.

• Ossu replied to this.

Zelf woningen opkopen en die voor te veel geld aan een stel kluspolen doorverhuren is dan weer geen enkel probleem.

janneke141 "marktconforme huurwaarde in het economische verkeer" noemen we het dan.
                    Ga er maar aan staan om de markthuur van een vakantiewoning in een tuindersregio te bepalen. Altijd wel een makelaar te verzinnen die 700 euro per kamer wil opschrijven.

Enfin, ondertussen spreken van links tot rechts allerlei politici hun zorgen uit over de groeiende lerarentekorten, maar worden er precies nul maatregelen genomen om er iets aan te doen.

janneke141 Wachten op een crisis, dan duikelen er weer massaal CE-typetjes, halve zzp'ers en uitgebluste administrateurs naar het onderwijs omdat ze uit hun baan in het bedrijfsleven gewipt zijn en baanzekerheid ineens een hele aantrekkelijke goodie is.

GSbrder Die moeten het werk eerst nog maar eens aankunnen, nadat ze de opleiding hebben moeten betalen en kunnen afronden. Los daarvan lijkt 'afwachten' totdat mensen als negatieve optie kiezen voor het vak niet de beste strategie.

janneke141 Ik zie - buiten de CAO-loonsverhoging, het verdwijnen van LA, de 750 euro bruto in oktober 2018, de functiemix-gelden in 2019 en 2020 en het verhogen van de instapschaal voor een fulltime leraar naar 3050 euro per maand - dit kabinet niet snel voor nog hogere lonen kiezen. Dan moet je het dus in zachte arbeidsvoorwaarden zoeken. Als onder deze voorwaarden nog steeds geen mensen voor het onderwijs kiezen, kun je het moeilijk forceren. Enige opties die ik dan nog zie is om een blik werklozen te dwingen of Poolse leraren te gaan importeren.

GSbrder Maar als je geen hoger salaris mag betalen omdat dat tegen de CAO indruist, en het aanbieden van zulke 'secundaire arbeidsvoorwaarden' belastingfraude is, hoe kan je dit probleem dan oplossen?