Trouw
Lerarentekort afgezet tegen de 'zwartheid' van de scholen. Niet verrassend, wel (extreem) zorgelijk.
Onderwijspolitiek in Nederland
De Universiteit Utrecht komt weer in het nieuws vanwege het declaratiegedrag van de top.
UTRECHT (ANP) - De voorzitter van de Universiteit Utrecht (UU) Anton Pijpers, heeft vorig jaar voor ruim 124.000 euro reiskosten gemaakt. Het grootste deel daarvan was voor een dienstauto met chauffeur, staat in het jaarverslag van de universiteit.
,,De UU realiseert zich dat de binnenlandse vervoerskosten voor de collegevoorzitter in vergelijking met de andere universiteiten hoog zijn, en heeft in 2018 al de nodige stappen gezet om te veranderen'', zegt een woordvoerder van de universiteit.
De top van de Utrechtse universiteit kwam enkele jaren geleden in opspraak door - volgens de toenmalige onderwijsminister Jet Bussemaker - onacceptabel declaratiegedrag. Toen ging het onder meer om flessen dure wijn, taxikosten en verkeersboetes. Bussemaker stelde destijds dat bestuurders van de UU ,,meer soberheid moesten betrachten bij hun declaraties en doelmatiger omgaan'' met belastinggeld.
- Edited
De directeur van het Cornelius Haga Lyceum, Söner Atasoy, overschreed vorig jaar de Wet Normering Topinkomen. Volgens NRC gaat zo'n éénderde van het salarisbudget van de school naar de directeur en familieleden, dat zou zijn gebaseerd op onderzoek van de AIVD. Atasoy ontkent dat. 'Als de AIVD een bericht wil uitdoen, moet die met tyfusbewijzen komen of anders zijn tyfusbek houden', zo wordt de schooldirecteur geciteerd.
Dat noem ik gewetenloos, schaamteloos.
Dwersdriever 'Als de AIVD een bericht wil uitdoen, moet die met tyfusbewijzen komen of anders zijn tyfusbek houden'
Classy.
https://www.groene.nl/weggevertjes/gratis-onderwijs-special/ontvanger/new
Tip voor de docenten.
Friek Dank.
janneke141 Zou er gecorrigeerd zijn voor de stedelijkheid van zwarte scholen?
Met andere woorden; is deze correlatie niet gewoon een spurious relationship tussen hoogstedelijke tekorten en tekorten op scholen met een populatie niet-westerse migratiekinderen?
GSbrder Volgens mij maakt dat voor de conclusie niet zo veel uit. Grosso modo hebben we een lerarentekort, en op de plaatsen waar zich dat voordoet (met name in de steden/in het westen) hebben de werkzoekende leraren meer te kiezen, waardoor zwarte scholen moeilijker aan personeel komen dan witte. Gezien de extra problemen die je als leraar cadeau krijgt op een school met veel allochtone leerlingen had ik die constatering zonder onderzoek ook nog wel aangedurfd.
janneke141 Misschien tijd om te gaan differentieren in lerarensalaris, of is dat vloeken in de kerk?
Een docent op een zwarte school in Amsterdam zou dan 1.5x verdienen en een docent op een witte school in de Achterhoek 1x.
GSbrder Van mij mag het, maar dat is qua financiering nogal ingewikkeld.
Ik heb er ook geen problemen mee dat er op meer vlakken gedifferentieerd wordt in lerarensalarissen. Nu is het enige wat bepaalt wat je verdient of je eerstegraadsbevoegd bent, en hoe lang je al leraar bent.
janneke141 Tsja, denk dat het ook op een hoop tegenwind kan rekenen vanuit de provincie. Maar laten we wel wezen, met een lerarensalaris ben je in Stadskanaal één van de rijkste mannen of vrouwen van het dorp en een armoedzaaier in Amsterdam.
GSbrder Op zich is dit fenomeen breder dan het onderwijs. Doordat alles in CAO's is dichtgekit is er voor de meeste werkende mensen nauwelijks onderscheid in loon tussen Amsterdam en Nieuw Amsterdam, terwijl het leven in die eerste toch een tikkeltje duurder is.
- Edited
janneke141 Als je dat zou veranderen, gaan er dan niet alleen maar nóg meer mensen in Amsterdam werken en forenzen, of anders de woningmarkt nog verder belasten?
Het leven in Amsterdam is vrijwel alleen maar duurder door de woonkosten, maar een sociale huurwoning kost overal ongeveer evenveel. Benzine is een paar cent duurder en horeca ook, maar dat lijkt me minimaal op een (gezins)inkomen.
Ossu Dat krijgen ze al. Het probleem is alleen dat er in Amsterdam inmiddels véél meer mensen met voorrang zijn dan beschikbare woningen. Er zijn dus ook al verschillende voorrangen met voorang op elkaar.
Maar ik haakte eigenlijk meer in op Janneke's opmerking dat dit breder dan alleen het onderwijs is.
tsjok Ik heb werkelijk geen idee. Ik denk dat dat nogal scheelt per branche.
Nog zo'n lolligheidje: de reiskostenvergoeding voor leraren is in de CAO gemaximeerd op 25 kilometer. Dus als je het al in je botte hoofd zou halen om vanuit pakweg Harderwijk in Amsterdam te willen gaan lesgeven (waar je geen huis kan vinden, en als je dat wel kan dan kun je het niet betalen) dan mag je een hele zak geld bijleggen op je reiskosten.
Oh, tenzij je een dienstverband hebt van voor 2005, dan krijg je wel je volledige reiskosten.
Als je erop gaat letten, dan is werkelijk alles wat die verrekte vakbonden uitvreten in het voordeel van ouwelullen, en in het nadeel van de sector - en dus de leerling.